bitestikel cysta
22.01.2014
Hej har haft över ett år en liten ärtstorkula i bistestikeln/pungen som inte sitter fast i testikeln . Utan kan flyttas lite den gör inte ont eller så . Har haft den ett tag nu och undrar om det kan vara farligt? Var hos doktorn ifjol och han sa det är en spermatocele och inget farligt. Men eftersom jag är hypokondriker vill jag ännu en gång fråga av er :) tack på förhand. 20åring.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
27.01.2014
Hej!
Eftersom kulan inte ändrat i storlek på ett år, inte gör ont och redan har undersökts av en läkare, så kan du vara helt lugn. Vi förstår att det är lite oroande om man annars är hypokondriker, men försök att inte oroa dig för mycket. Den är, precis som läkaren säger, inte farlig i sig och den får gärna vara kvar där. Däremot kan det bli värre om man försöker göra något åt den - eller bara klämmer för mycket på den. Läs mera här http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=4921
Men kom ihåg att bara för att det står något oroande där behöver det inte alls betyda att det ska drabba just dig. Den här typen av texter berättar alltid också om avvikelserna, även om de drabbar en promille av de det gäller. Det är nu bara så att man inte hör om alla de där miljontals korrekta diagnoserna och behandlingarna, bara för att det skriks så mycket om det där fåtalet som var fel.
Kanske det också skulle löna sig att läsa på mera om hypokondri i sig, både så att du skulle förstå dig själv bättre och få hjälp att arbeta bort den? Det är ju nog lite bortkastat liv att gå omkring och oroa sig, eller hur, oavsett vad det än är man oroar sig för.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna