blodröda prickar.
29.09.2014
Hej!
Under 1års tid har jag haft ett 10tal blodröda prickar på mitten av penisen och undrar nu vad det kan vara? Jag är oskuld så det kan väl inte vara någon könsjukdom? Ungefär 0.3mm i diameter är prickarna. Erik svensson

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.09.2014
Hej.
Om prickarna har funnits på din penis redan i ett år och inte ändrats så antar jag att de är antingen hårsäckar eller talgkörtlar. Du beskriver dem som blodröda, vilket ju nog är mörkare än de brukar vara, men det behöver inte betyda att det är någonting allvarligt. Om du inte har haft sex så behöver du ju inte heller bekymra dig för någon könssjukdom.
Jag tror att du kan vara alldeles lugn, även om det är svårt att svara på vad prickarna beror på bara på basen av din text. Det är viktigt att komma ihåg att ALLA har knottror och prickar på penisen och precis som vilket annat ställe som helst på kroppen så kan det finnas födelsemärken på penisen. Om du ändå är bekymrad eller känner av andra symtom från prickarna (klåda, sveda o.s.v) så tycker jag att du skall gå och visa upp dem för en läkare. Läkare är vana att titta på knottror och prickar och kommer inte att tycka att det är konstigt eller pinsamt fast prickarna i detta fall råkar finnas på penisen.
Hälsningar
Tessi