Böld//finne
01.10.2015
Hej, jag har fått som finne/böld ovanför kuken, alltså mellan navel och kuk där jag har all hår, det gör ont när jag går. Vad kan det vara? Exakt 2 cm ovanför penis.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.10.2015
Hej.
Min gissning är att det är precis det du skriver, en finne eller en böld. Det kan t.ex. har börjat som en inflammerad hårsäck eller tilltäppt talgkörtel som sedan p.g.a. inflammationen har fyllts med var som inte slipper ut. Bölder eller varbildningar blir vanligare om man t.ex. rakar sig på området.
Om finnen/bölden är så sjuk att det gör ont då du går så tycker jag att du skall gå och visa upp den för din skolhälsovårdare så får hen avgöra om du eventuellt borde besöka läkare. Ibland går de över av sig själva, ibland måste de punkteras och ibland skriver läkaren ut antibiotika som tar hand om inflammationen. Men eftersom jag inte vet hur allvarligt läget är så tycker jag att du skall gå till din hälsovårdare/hvc och visa upp finnen/bölden. Hen har garanterat sett konstigare saker så det är inget att skämmas över.
Kram,
Tessi