Den krymper när man tränar
10.09.2023
Hej, en fråga om snoppens storlek när man tränar. För mig krymper den och är jätte liten alltid efter att jag tränat. Ofta skäms jag i omklädningsrummet när jag dushar med dom andra från laget som har mycket större. Är det normalt att den blir mindre när man tränar? Och finns det något man kan göra åt det? Det känns som att det bara är jag som har det problemet. Viki

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.09.2023
Hej,
Du är nog inte den enda som har uppmärksammat detta. Det du skriver om är det man brukar kalla för "gym dick",  d.v.s. att penisen temporärt drar ihop sig under kraftig fysisk ansträngning. Det händer inte alla, och det finns ingenting som tyder på att det skulle påverka penisstorleken permanent utan det handlat sannolikt om att blodflödet till underlivet förändras så att blodet pumpas ut i musklerna istället för penisen.
Jag förstår att det kan göra dig självmedveten att penisens storlek minskar - men eftersom penisstorlek inte är en tävling och det faktiskt bara är temporärt så tycker jag inte att du skall fundera så mycket på det. För din hälsa som helhet så har det trots allt betydligt fler fördelar än nackdelar att träna.
Kram,
Tessi