eit företag misshandlar menn kompis
16.06.2023
Jå halå, he e sådenand att ja har en vän. Handenand vännin så arbeitar. Ägarn åv arbeitsplatsin tän än arbeitar, trour ja misshandlar kompisin miin. Tå vi gar i bastun på fridagan har kaverin menn allti piskmärken på ryggin. He e naleis oroand tå an vägrar berätt vannifrån dem kombär. Ja trour att he er arbeitsgivarn hans som itt kan hald händren bort från piiskon. Hjälp Ein oroulian ein

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.06.2023
Hej,
Vi har anledning att tro att din fråga inte är helt seriös, och att du kanske mest vill testa hur frågetjänsten fungerar men jag skall ändå ge dig ett svar.
Om din kompis är ungefär i samma ålder som du så är det givetvis en mycket allvarlig situation. Vid misstanke om att någon utövar våld mot ett barn så är det frågan om ett allvarligt brott. Så det du själv kan fundera på är följande:
• Du skriver att din kompis vägrar berätta varifrån märkena på ryggen kommer. Men ibland kan det vara lättare att svara på direkta frågor, t.ex. "är det någon som gör dig illa?" än att svara på öppna frågor som "varifrån har du fått märkena på din rygg?". Du kan t.ex. konstatera att du blir orolig över dessa märken och fråga din kompis "behöver du hjälp?".
• Vilken är anledningen till att du tror att det är just arbetsgivaren som är skyldig?
• Finns det någon trygg vuxen i er omgivning som du kan berätta detta för? Det kan vara t.ex. en förälder, någon kompis' förälder, en ungdomsledare eller liknande. Du kan uppmuntra din kompis att berätta om det som har hänt för någon - det behöver ju inte nödvändigtis vara för dig utan huvudsaken är ju att din kompis får hjälp om hen utsätts för våld. Ni kan givetvis alltid vända er direkt till polisen, men om det känns som ett för stort steg så är det bra om ni kan få stöd av någon vuxen.
• Du själv eller din kompis kan kontakta brottsofferjouren och diskutera saken med någon där. Man kan då få hjälp med att reda ut t.ex. om det som har skett är ett brott och vad man isåfall kan göra åt saken. Deras kontaktuppgifter hittar du här.
Oavsett vad som händer eller vad som har hänt så är det viktigt att du visar för din kompis att du finns där om hen vill prata eller berätta, och fint att du reagerar på att någonting är på gång.
Hälsningar
Tessi