En röd liten böld som gör ont när man tar på den.
27.09.2015
Hej! Jag har en röd prick, liknar en lite större finne precis ovanför penis-skaftet. Den gör ont när man rör runt omkring eller på den och den är ganska hård. Är detta farligt och vad är det för något?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.09.2015
Hej.
Jag tror att det helt enkelt är en finne. Har du haft den länge? Ibland är det alltså frågan om "vanliga" finnar, ibland kan det vara inflammerade hårsäckar. Om man rakar könsbehåringen så är det kanske en inflammerad hårsäck som är mer sannolik.
Beroende på hur stor inflammationen är så kan du antingen försöka vänta och se om den går över av sig själv. Du kan t.ex. försöka lägga på tea-tree olja, det kan lugna situationen lite. Men om inflammationen (knölen/finnen) är väldigt stor eller väldigt öm så kanske man borde gå och visa upp den för en läkare, som eventuellt måste punktera den och/eller skriva ut antibiotika.
Men eftersom du skriver att den är som en större finne så antar jag att den kommer att försvinna av sig själv, så jag föreslår att du håller huden ren och torr och avvaktar en tid. De flesta små konstiga nippor brukar försvinna med tiden. Jag tror inte att du behöver vara orolig.
Kram!
Tessi