Erektion och sex
08.04.2015
Hej. Jag har en flickvän som jag varit tillsammans med en kortare tid men vi är båda väldigt bekväma med varandra och det känns rätt.
Första gången jag hade en sexualupplevelse var med mitt ex. Den gången var jag nästan helt slak när vi skulle ha sex och det blev inte till något. Jag antodde att det berodde på nervositet eller att jag inte var helt bekväm (även om jag inte kände mig nervös eller som om jag hade prestationsångest osv...)
Detta påverkade mig en stund och någon gång runt denna tidsperiod (kan till och med ha varit före) märkte jag att jag lite tappade sexlusten och inte kunde bli lika kåt som förr, eller i varje fall inte lika lätt. Så har det varit ett tag nu men jag tänkte att det bara var på grund av att jag håller på att bli äldre och mognar osv osv.
Nu med min nya flickvän har vi försökt ha sex en gång. Den här gången fick jag ett helt okej stånd men jag var lite fundersam över kondomen, hur den ska sättas på? Om man ska dra ner förhuden och låta förhuden vara nere under sexet i kondomen eller om man ska låta det vara som vanligt?
Hur som helst så försökte vi ha sex, och jag hade ett helt okej stånd och jag penetrerade henne och detta var alltså första gången jag någonsin gjort det, och jag tyckte det var ok. Inte super skönt som man skulle trott utan bara okej. Absolut inte dåligt eller så heller men det kändes ju knappt något alls, och jag vet att jag troligen kunde haft ett bättre stånd så det faktiskt skulle kännas. Efter ett tag märkte jag att kondomen började lossna då jag blev slak (vi höll på kanske i 1 minut om jag är optimistisk) och vi gav sedan upp.
Båda dom här upplevelserna har som ni säkert förstår lett till att jag nu har en liten ond spiral på gång i vilken jag kanske nästa gång vi försöker kommer tänka på föregående gångarna vilket förhindrar ståndet ännu mer...? Funderar kanske om jag till och med har dysfunktion eller något men det är inte troligt då jag är så ung och inte överviktig eller i alla fall i så fall alls mycket...
Kan säga att jag definitivt är attraherad av henne och tycker hon är sexig. När vi ligger och myser annars brukar jag kunna få precis lika bra och hårt stånd som jag kan få här hemma om jag drar en tralle eller kollar porr. Men av någon anledning funkar det inte vid sex och jag är väldigt orolig över detta. Kunde inte sova natten efter denna upplevelsen eftersom jag kände mig så otillräcklig och omanlig...
Finns det någon orsak för detta och min minskande sexlust? Är grymt tacksam för svar... orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
10.04.2015
Hej Orolig! Egentligen behöver du inte alls vara orolig! Nej du har inte en dysfunktion (tänk att du ens kunde ett sånt ord!). Nej du är inte inne i en ond spiral.
Du har just börjat öva! Övning gör mästaren! Men man kan ha väldigt trevligt medan man övar... ;) Precis så här går den sexuella utvecklingen till. Du är heeelt normal! Ifall människan skulle direkt från början vara en sexguru som gör allting rätt och allting klaffar till 100% varje gång är jag rätt säker på att människan skulle tröttna rätt snabbt. Det skulle helt enkelt bli tråkigt! Tack vare att det ibland blir jättehärlig sex och ibland helt najs sex och ibland lite misslyckat men ändå skönt så orkar vi och vill vi människor igen och igen ha sex.
Du är säkert lite nervös, allt är lite spännande och du är lite orolig. Men jag är helt 100 på att hon känner precis likadant! Så fint skulle det vara om ni kunde prata om det här tillsammans. Eller om du inte hittar hur du ska börja samtalet - kan du visa det här åt henne? Eller kan ni läsa på våra informationssidor tillsammans? Och sen prata utgående från det? Exempelvis kan ni börja med att läsa här.
Att du känner att du inte har varit så hård i ditt stånd beror nog säkerligen på oron över de här händelserna. Hjärnan är vårt största sexuella organ där egentligen all lust startar... Försök få ihop ditt självförtroende och skaka av dej känslan av att ha misslyckats.
Ja, det stämmer att - du ska dra tillbaka förhuden när du sätter på kondomen. Du hittar info om kondomanvändningen här. Men också här.
Fortsätt att öva och var rädda om varandra!
Med vänlig hälsning,  Annika     barnmorska - hälsovårdare
Hej.
Precis som du skriver själv så tror jag att problemet till största delen beror på att du hamnat i en ond spiral där du besväras av negativa tankar som stör ditt sexliv och i sin tur leder till ännu mer negativa tankar. Man önskar ju att det skulle vara så lätt att man helt enkelt kunde sluta tänka de negativa tankarna, men tyvärr är dessa tankar inte så lätta att styra. Men jag tror inte alls att du är något hopplöst fall. Det kommer att ordna sig.
Det är jättevanligt att man är spänd innan man skall ha sex. Både innan första gången och innan man ligger med en ny partner. Och det att man tycker om sin partner och är superkåt kan till och med göra stressen ännu större eftersom det inte FÅR gå fel.
Alla gånger upplever man inte själv att man har varit speciellt nervös, men man kan vara det ändå, utan att riktigt känna det. Och precis som du så tror jag inte att du har något fysiskt fel. Som du skriver så funkar ju allting då ni hånglar eller då duvär ensam. Så det är ju ett gott tecken.
Problem av denhär typen är mycket vanligare än du tror, men det talas inte så mycket om det eftersom människor i allmänhet inte vill tala så mycket om sånt som de upplever som misslyckanden. Du skriver också själv att det gjorde att du känner dig omanlig, och jag tycker att det är jättesynd att killar ofta definierar sin manlighet utifrån sina sexuella prestationer - eftersom de sist och slutligen har ganska lite med varann att göra.
Har du diskuterat saken med din flickvän? Dels tror jag att det kunde minska pressen om ni talade om det, och så är det viktigt att du berättar för henne att det inte beror på henne. Det är helt enkelt ett litet bekymmer som kan och skall lösas.
Det är helt enkelt ett klassiskt problem, då man oroar sig lite över att någonting inte får gå fel - och så gör det det. Så det du/ni nu måste göra är att bryta denna onda cirkel. Jag tror att nyckelorden i detta fall är "lugn och ro". Du skriver att allting går bra och att du hålls hård och kåt då ni hånglar, och då tycker jag att ni skall börja med det. Det jag föreslår är att ni i lugn och ro, steg för steg går lite längre. Men utan pressen på att hånglet MÅSTE leda till samlag. Tala om saken med din tjej så att också hon är införstådd i det. Ni kan ju börja med att bara ha petting eller oralsex några gånger, och sedan gå vidare till att trä på kondomen, men ändå utan att försöka ha samlag. Tanken är att du skall kunna slappna av, och märka att din kropp vill samma sak som din hjärna. Och skulle det vara så att du slaknar så gör det faktiskt inte så mycket - bara ni kan slappna av och försöka pånytt. Jag förstår ju att ni är otåliga, men det kommer att lyckas och ni har ju all tid i världen på er att ha sex!
Så oroa dig inte. Det kommer att ordna sig. Men det är viktigt att ni kan tala om det. Dels för att både hon och du skall veta att det inte är någons "fel", och dels för att alla problem blir större i mörkret. Det säger betydligt mer om din manlighet att du vågade be om råd än att ha ett stånd som aldrig slaknar.
Kramar
Tessi
P.s. förhuden skall dras tillbaka då kondomen rullas på. Men kondomer kan vara trixiga så det kan vara riktigt bra att öva på att trä på dem, både ensam och tillsammans.