Erektion och Sex 2
10.06.2015
Hej! För ett tag sedan skrev jag frågan "Erektion och sex" som handlade om min första sex upplevelse. Det har gått några månader sedan det nu.
När min flickvän var hos mig för några dagar sedan hade vi sex. Det tog ett tag att bli hård men jag försökte slappna av och fick så småningom ett mycket mycket bättre stånd än första gången. Inte stenhårt heller men helt sex dugligt.
Okej så nu till problemet, jag tog upp kondomen, vet att man egentligen ska dra tillbaka förhuden helt (är inte omskuren) men förstår inte varför det är nödvändigt. Hur som helst så är jag väldigt tight i förhuden och när jag är slak kan jag dra ner den hur lätt som helst men vid erektion så blir det liksom en hudkant under ollonet och tar lite sjukt men inte så väldans...
Eftersom att det är så för mig, tänkte jag pröva på att rulla tillbaka förhuden halvvägs, lägga på kondomen som så och sedan dra upp förhuden inuti kondomen, och det funkade bra. Sexet var bättre än förra gången men det kändes fortfarande inte lika bra som när jag t.ex. själv onanerar.
Hur som helst så höll vi på ett tag och vi kollade kondomen med jämna mellanrum, och sedan märkte hon att kondomen var av. Den hade blivit helt förstörd och var nu nere vid roten och hade hål i toppen. Skaffade dagen efter piller och jag hade kommit så där är det lugnt. Men jag antar att en bidragande orsak var påsättningen av kondomen? Läste ju som ni har skrivit att friktionen om man inte drar förhuden tillbaka kan orsaka att kondomen spricker lättare, förstår dock inte alls varför det skulle vara så.
Nåja, snabbt kortfattat: Hade sex, kändes inte så bra som förväntat, borde förhuden vara nerdragen både vid påsättning av kondom OCH under sexet eller drar man "upp" förhuden inne i kondomen så att den kan röra på sig likadant som när man runkar? Och om man ska ha ner förhuden hela tiden hur kan det då kännas skönt? Och det kan kanske till och med ta ont då eller? Varför spricker kondomer lättare om man satt på dem fel?
Oändligt tacksam för ert arbete som alltid, och ert förra svar hjälpte mig otroligt mycket och känner mig nu mycket positivare inför mina framtida sexupplevelser! Mindre orolig :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.06.2015
Hej!
Vad bra att det känns bättre nu än det gjorde då du ställde förra frågan! Och det bästa är ju att det bara kan bli bättre! Sex är ju, precis som nästan allt annat, någonting man blir bättre på med tiden, och det är ju ganska vanligt att de första gångerna inte är så fantastiska som man kanske hade hoppats.
Nu till dina funderingar. Du skriver att det gör lite ont att dra förhuden helt tillbaka. Det är vanligt att det är så och vid behov kan man åtgärda det. Jag vet ju inte hur trång din förhud är och har därför svårt att säga någonting med säkerhet men beroende på hur ont det gör/hur stort problem det är så kan du boka en läkartid på din hvc och diskutera saken med en läkare. Det finns t.ex. Salvor som kan hjälpa, eller om förhuden är väldigt trång så kan man göra ett litet snitt i den (jag vet, det låter hemskt. Men man får bedövning och det brukar vara helt odramatiskt.)
Man kan också försöka töja ut förhuden själv, dock går det ju inte på en gång, men kanske på ett par månader. Testa att dra förhuden helt tillbaka (eller så långt det går) då du är i duschen, med tiden kommer den att töjas ut lite och det kommer inte att kämmas obehagligt eller göra ont längre.
Då man onanerar är drar man vanligen förhuden fram och tillbaka över ollonet. Kondomen blir som ett extra skinn ovanpå penisen, så om förhuden är helt tillbakadragen så kan förhuden och kondomen åka fram och tillbaka över ollonet, på samma sätt som den gör utan kondom (för kondomen blir ju under förhuden). Men om kondomen läggs på penisen utan att förhuden är tillbakadragen så blir förhuden ju kvar mitt på ollonet och kan inte röra sig fram och tillbaka så mycket som det skulle önska, och då blir risken att man har sönder kondomen större. Jag vet inte om du förstod hur jag menar? Men tanken är alltså att förhuden skall vara helt tillbakadragen då du lägger på kondomen. Du kan ju testa själv på egen hand och se vad som känns bäst för dig. Men jag tror ju att bara din förhud skulle ge efter lite så att det inte skulle göra ont att dra den tillbaka så skulle det vara lättare att lägga på kondomen också.
Det är bra att du frågar, annars får man ju inget veta. Och jag är övertygad om att det kommer att lösa sig, och att sexet kommer att bli skönare med tiden. Bara att jobba på!
Kram
Tessi