Erektionsproblem
21.06.2015
Hej!
Min penis blir inte tillräckligt hårt för att genomföra ett samlag när jag försökt, utan bara halvhård. Vet att jag blir nervöst när jag ska ha samlag. Har heller inte haft morgonstånd sedan ett par år tillbaka nu.
Jag onanerar ca 1 gång per dag, och då mer för att "göra" det snarare än att jag verkligen vill och börjar ofta från slak. Kan då oftast få penisen fullt hård men måste jobba för att hålla den 100%.
Känner ingen minskad lust utan är fortfarande väldigt sugen på tjejer. Men får extremt sällan spontanstånd
Så vad jag är orolig för är främst morgonståndet, som jag hade för nått år sedan men inte längre. Men även problemet vid sex och delvis onani. orolig

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
23.06.2015
Hejsan Orolig! Nu förstår jag inte riktigt... Varför måste du onanera dagligen om du egentligen inte vill?! Om du egentligen inte riktigt har lust - varför gör du det då? Jag tror ju nog att man kan nöta upp sitt intresse för onani om man bara håller på likadant för "görandets skull". Eller hur? Alltså - hur spännande och skönt kan det vara?! Kanske också därför du inte har så mycket morgonstånd mera? Sen är det väl nog bara också så att morgonstånd minskar/lugnar ner sig med stigande ålder...
Kanske du skulle istället lite "spara på dej" till tjejer och spontanstånd? Du berättar inte om du är i ett sexuellt förhållande med en partner eller inte. Men jag skulle gissa att du inte är det. Kunde en idé vara att hitta en sexpartner eller varför inte ett kärleksförhållande? Det brukar ju nog vara mera stimulerande att leka 2... Det tror jag snabbt skulle fixa din oro för spontanstånd och morgonstånd. :)
Eller kanske du borde hitta på nya grejer att testa. Få hjälp av olika leksaker?
Sen är det väl ofta så att när man är tillsammans med en ny partner och det riktigt ska till så blir man nervös, man håsar och alla kroppsdelar hinner inte riktigt med. Ta dej tid att njuta och att leka. Tjejer tycker absolut inte att det är något fel på smeksex. Jag hoppas att du inte är en sådan kille som tror att ditt juckande in-ut-in-ut är det som innebär himmelrikets höjder för din tjej! Det är tyvärr sällan så. Finlands främste sexolog säger att en kvinna ska älskas med ord och händer. Fundera på det du! ;) Ifall du inte har ett förtroligt samarbete med kvinnans klitoris kommer hon inte att uppnå sina höjdpunkter under ert sex. Att ha sex är en lek under förtroende där man ger och tar. En god älskare ger mera än han tar. Det fina med sex är att man aldrig blir fullärd - det finns alltid nya saker att testa. Trist och ointressant blir det om man bara hela tiden kör på likadant.
Lycka till!   Med vänlig hälsning,  Annika        barnmorska - hälsovårdare