Finnar/ Röda prickar vid pubishår
25.06.2014
Skulle vilja vetta vad dessa små röda prickar/ finnar kan vara , är lite orolig över att det är någon könssjukdom.
Brukar trimma till det där nere lite så man ser lite presentable ut men efter jag rakat mig så har jag sätt att det fanns upphöjningar i huden ser ut som en finne / röd prick har 3 st , har försökt trycka ut det men det kommer liksom inte ut något ( kanske var dumt gjort)
Nu undrar jag vad kan det vara och tips på att bli av med det salvor / whatever för man vill jo se fin ut der nere för damerna.
Eller om man bara ska låta det va och så kanske går det bort ha haft dom där i 3 veckor / 1 månad kanske. skulle det kunna vara något hårstrå som blivit inflamreat efter jag rakat mig som bildad det här ? anders

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
01.07.2014
Hej anders!
Egentligen borde en hälsovårdare eller sexualrådgivare svara på din fråga, men de är på semester. Istället ska vi referera från deras tidigare svar om prickar i underlivet, könshårsrakning osv, plus vad vi skrivit på sidan om att raka bort könshåret för tjejer. Det kan nog hända att det bästa ändå vore att du gick och undersökte dig till HVC, speciellt om du misstänker att du kan ha smittats med någon könssjukdom.
Den nästan vanligaste orsaken till röda prickar eller knölar i kombination med att man rakat underlivet är just inflammerade hårsäckar eller talgkörtlar. När man rakar (eller drar ut hårstråna med roten) så kommer det ofta småsmå sår uppe på toppen av såväl talgkörtlar och hårsäckar. Talgkörtlar har man btw över hela kroppen, men de syns bara extra tydligt som små hudfärgade knottror på snopp och pung eftersom där inte finns något underhudsfett. Talgkörtlarnas uppgift är att producera fett som håller huden mjuk och smidig. När man alltså rakar, så är det svårt att inte råka rispa körtlarna och det kommer lätt in bakterier i såren, vilket gör hårsäcken/talgkörteln inflammerad så att det ser ut som en finne. Detsamma gäller hårsäckarna där hårstråna mycket riktigt kan börja växa inåt. Det är inte farligt och oftast läker det av sig själv på en vecka eller så. Men man ska inte peta på den eller klämma på den, såvida den inte blir stor, öm och bultande och kanske smärtar när man sitter eller går. Då kan man i nödfall "lätta på trycket" och släppa ut varet genom att punktera det med en kokt (steriliserad) nål och klämma försiktigt med mycket rena händer. Man kan även spraya på bakteriedödande efteråt. Lite Bepanthen, receptfritt på apoteket, kan man nog smörja på. Troligen är det på grund av klämmandet som de fortfarande finns där och inte har kunnat läka - plus att vi alla läker lite olika snabbt, precis som med finnar i ansiktet.
Har de inte försvunnit på ett par veckor till, så försök få en tid till HVC för check! Och kom ihåg att skydda dig själv och damerna nu i sommar med en kondom, eller hur ;)? Onödigt att skaffa sig något ovälkommet på köpet!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och sommarjobbaren Angelica