"finne" på snoppen?
15.07.2014
Hej är en kille på 17 år och har fått någon slags finne på snoppen på huden bara då. Fick först en sen när jag klämde på den så kom det ut lite vätska bara, dagen efter satt det 2 till runt den typ. Vad kan detta vara är det farligt? väldigt tacksam för svar

Ungdomsinformatören Lena svarar
16.07.2014
Hej!
På basen av din förklaring låter det som att det är frågan om en helt vanlig talgkörtel eller hårsäck som inflammerats. Vilket i princip är ungefär som en finne, det finns en infektion innanför huden så att det samlas var i den och när du klämt den så har den blivit irriterad och det har kommit flera. Det är vanligt med liknande "finnar" på snoppen, det är inget att vara orolig för.
Helst skall man inte klämma på dem, eftersom de bara irriteras mera och som sagt kan det bara komma flera. "Finnarna" borde försvinna av sig själv på någon vecka och du behöver inte göra något åt dem. Om de mot förmodan inte försvinner och de bara blir flera, skall du nog gå och visa upp dem till en läkare, men annars behöver du inte oroa dig.
Hälsar ungdomsinformatören Lena (på basen av barnmorskornas/hälsovårdarnas tidigare svar)