finne/böld på penis
05.03.2015
Hej!
Jag har upptäckt en finne liknande böld på penisen men den sitter bara på huden. Har sett att ni har svarat på liknande frågor men jag undrar om det är farligt om det finns en jätte liten mörk prick mitt på finnen/bölden runt det vita(varet ?) jagge

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
06.03.2015
Hej Jagge! Det är nog en inflammerad talg-/hårsäckskörtel du har hittat. Den svarta pricken är nog smutsen, lite typ som en pormask. Tvätta penisen och dina händer, alternativt dusch före - det varma vattnet mjuknar upp och driver ut varet, sen kan du prova att klämma/skrapa på bölden lite försiktigt. Varet behöver komma bort därifrån. Varet ska komma enkelt därifrån - annars är den inte "mogen ännu". Putsa efteråt med sårputsmedel i några dagar och håll rent.
Du kan läsa mera om sådana här bölder på våra informationssidor här.
Med vänlig hälsning,   Annika     barnmorska - hälsovårdare