Finne/knöl på penis
16.09.2014
Hej jag är en kille på 16 bast blir 17 snart, min penis verkar inte växa nåt, 12 cm med stånd nu. Men jag har en finneliknande knöl på min penis, den är på sidan av penisen och lite längre ner nära pungen, vill gärna veta vad det är.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2014
Hej.
Det är ju inte så lätt att svara på vad det kan tänkas vara för sorts finne/knöl på din penis såhär på basen av ett mail. Men de allra flesta nippor och knottror som finns på penisen och pungen är antingen talgkörtlar eller hårsäckar. Ibland kan en talgkörtel eller hårsäck bli lite inflammerad och då kan den även bli röd och svullen. Man skall då försöka undvika att peta eller klämma på den så att det inte blir värre. Men i sig är både talgkörtlarna och hårsäckarna alldeles harmlösa och skall finnas där. Så det är ingenting att oroa sig för. Om finnen/knölen skulle börja göra ont eller på något annat sätt se värre ut så får du överväga att visa upp den för en läkare.
12 cm vid stånd låter helt normalt. Lite beroende på hur din pubertetsutveckling och längdtillväxt o.s.v. har sett ut så kan det hända att den växer ännu. Men som du har hört tidigare så är det inte längden på penisen som är det avgörande för hur man är i sängen utan hur du använder den, så om man är trevligt sällskap i sängen handlar egentligen mer om vad man har mellan öronen än vad man har mellan benen.
Hälsningar
Tessi