Flagnande hud
22.04.2014
Vit torr flagande hud på insidan av ljumskarna och ballen som kliar ibland, vad kan det vara? Hart ej haft någon typ av samlag på länge(8 mån). Haloj

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.04.2014
Hej Haloj!
Hm, du tror inte att det bara är vanlig, torr hud? Det kan man lätt få på just de områdena, eftersom huden där är känsligare och tunnare än på övriga kroppen. Den huden tycker dessutom inte om att bli tvättad för ofta och inte med tvål heller. Både för mycket tvätt och tvålen inte bara torkar ut huden utan tvättar också bort allt skydd från huden. Då kan den bli irriterad, torr och flagna. De flesta vanliga duschkrämer för killar är faktiskt för starka för det hudpartiet, eftersom de messar upp hudens egen PH-balans också. Försök att smörja på först med vanlig parfymfri bassalva från apoteket - du kan faktiskt också använda bassalvan istället för duschtvål när du tvättar, den funkar precis lika bra utan att torka ut (jo, det låter konstigt, men det här rekommenderas alltid av läkare mot torr och problematisk hy). Hjälper inte det kan du pröva med Bepanthen, också receptfritt, och sedan med krämer som är menade för riktigt torr hud.
Ett annat förslag på vad det kunde vara är ljumsksvamp. Den är vanlig bland yngre män och man kan få den tex via omklädningsrum eller bastulavar vid sportanläggningar och har man tighta åtsittande kläder som gör huden varm och svettig och så att huden inte kan andas så främjar man uppkomsten av svampen. Det ser ut som avgränsade rödbruna områden som fjällar, kliar och den kan sprida sig ner över pungen och mot lårena. Håll huden torr, lufttorka efter dusch, använd inte åtsittande underkläder. Mot det här kan man få medicin, så misstänker man ljumsksvamp så går man till en allmänläkare som skriver ut den åt en. Detsamma gäller om man fått svampinfektion tex av en tjej via sex. Då är det mera typ ollonet som drabbats och då har man ofta också flytningar ur ollonet. Men just det är mindre troligt om du inte varit i kontakt med någon tjej på länge. Svampinfektion räknas egentligen inte som en könssjukdom, men man kan få det via sex.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskans tidigare svar på liknande frågor)