flytningar (p-piller)
17.07.2014
varför ändras flytningar under månadens gång när man äter p-piller? trodde det bara ändrades när man har ägglossning och sådant. just nu har jag väldigt vita och tjocla flytningar och för någon dag sedan knappt någon alls

Ungdomsinformatören Sanna svarar
18.07.2014
Hej, alla våra hälsovårdar och barnmorske-experter är tyvärr på semester just nu men efter vad vi ändå fått fram bla (via min mamma som är pensionerad sjukskötare), så är det nog helt normalt att flytningarna ändras under månaden fast man äter p-piller och fast man inte har någon ägglossning. P-pillerna innehåller olika doser av hormoner som ju kroppen påverkas av, det kan göra att man vissa dagar i månaden har mera flytningar och andra dagar inga alls. Nu skriver du ju inte om du haft några andra besvär, typ ont i magen eller bruna flytningar och sånt. Ifall detta håller i sig under en längre tid, de kraftigare flytningarna alltså så kan det nog vara bra att du bokar in dig till ditt Hvc så att de kan kolla att du inte har någon inflammation eller svamp eller lliknande. Men om det är likadant varje månad och ungefär samma tid i månaden så är det nog helt normalt.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna med hjälp av mamma och barnmorskornas tidigare svar på liknande frågor