Förhud
03.09.2014
Hej Decibel!
Min penis har växt ganska mycket den senaste tiden och jag undrar om förhuden också växer senare? För just nu så är nästan hela ollonet framme även vid slakt tillstånd och de skaver i byxorna å är allmänt störande. Tacksam för svar :) Undrande kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.09.2014
Hej.
Precis som då det gäller resten av kroppen så ser även alla penisar lite olika ut. Vissa är större, andra är mindre - vissa har mer förhud medan andra har mindre. Eftersom du ännu kan ha några år kvar av din pubertetsutveckling så är det möjligt att penisen, och förhuden ännu växer men jag misstänker att förhuden inte kommer att ändra så mycket från hur den är nu.
Det finns både för- och nackdelar med att ollonet är blottat. Till en början kan det kännas obehagligt precis som du skriver, och skava mot byxor och kalsonger, men oftast brukar huden på ollonet med tiden bli tjockare och då brukar dessa problem minska. Om ollonet blir väldigt ömt kan du försöka smörja det med lite olivolja. Fördelen med att ha ett blottat ollon är t.ex. att man då brukar löpa mindre risk för infektioner eftersom det inte samlas smuts under förhuden på samma sätt.
Tyvärr har jag inga andra konkreta råd att ge dig än att följa med och se vad som händer. Tvätta penisen med vatten varje dag (aldrig med tvål, eftersom det gör huden irriterad) och försök att klä dig på ett sätt som minskar risken för "skavsår" på ollonet. Jag tror att problemet kommer att lösa sig av sig själv, men om det känns som att det blir värre eller nya problem uppstår så kan du boka tid till en läkare som kan undersöka dig.
Vänlig hälsning
Tessi