Förhud fastnar bakom ollon
06.10.2014
Hej! Jag har på senare tid märkt att jag kanske ha för trång förhud. Jag har inga problem Ann onanera men om jag drar över hela förhuden över ollonkanten fastnar den nästan och gör ont.
Kommer detta ge mig problem senare, är det farligt? Och vad ska jag göra åt det i så fall?
Tack! Flip

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2014
Hej.
Det är inte speciellt ovanligt att unga killar har trång förhud, och i vissa fall löser sig problemet av sig själv. Bara du vet exakt hur trång förhuden är och hur ont det gör. Men en grundregel är att det inte skall göra ont att onanera och dra förhuden tillbaka. Det är t.ex. viktigt att man kommer åt att tvätta ordentligt under förhuden, och om det t.ex. gör ont då man onanerar så är sannolikheten stor att det gör ont att ha samlag också.
I sådana fall där killar i din ålder inte kan dra förhuden helt bakåt, eller det gör ont att göra det, så brukar man rekommendera att man besöker en läkare som kan undersöka och avgöra om det behöver göras någonting. I vissa fall får man en salva som kan hjälpa till att göra huden lite mer elastisk, men i andra fall görs ett litet snitt i förhuden (man får bedövning) och det brukar läka på ca. två veckor. Efter det brukar det sällan vara några problem.
Jag tycker att du skall boka tid till en läkare eller en ungdomsmottagning där du får tala med en läkare som kan bestämma hur ni går vidare. Det kan kännas pinsamt att gå till läkaren för en sån sak, men läkare är nog vana vid att tala om dessa problem och tycker inte att det är det minsta konstigt eller pinsamt.
Hälsningar
Tessi