Försatsen
08.02.2015
Hejsan!
Jag och min pojkvän har ett regelbundet sexliv och vi har alltid använt kondom!... förutom de senaste tre gångerna.. Vi skippade den, fråga inte varför... MEN han kom inte in i mig. Dock har jag nu i efterhand läst om något som kallas försats? Jag hade aldrig hört om detta förut och nu oroar det mig. Om jag förstått rätt, så är försatsen något som skall fungera som ett "naturligt glidmedel" som utlöses från snoppen när han blir upphetsad? Och att det kan finnas sperma i försatsen.. men vadå KAN? Hur stor är chansen till att det finns sperma där? Och om det finns, vad är då chansen att jag kan bli gravid? Är det någon skillnad på när killen senast kommit och har tiden på min menstruationscykel någon betydelse för gravid-risken?
Om det nu skulle vara så att chansen för graviditet är jättestor och att jag måste testa mig... Är det i så fall någon skillnad på när jag testar mig och var kan jag göra detta så privat som möjligt?
TUSEN TACK FÖR SVAR!

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
13.02.2015
Hej! Du kan läsa mera om försatsen här. Samt här.  Eller egentligen vill jag förståss att ni ska läsa tillsammans... :)
På basen av din fråga förstår jag att du har hört talas om "säkra perioder". Enligt mej är det här en myt! Jag vet många graviditeter som kommit till under såna tider...
Ifall ni är i ett fast förhållande skulle jag verkligen rekommendera först ett graviditetstest - ifall du inte har haft mens sedan det här. Följande är att du kontaktar skolhälsovårdaren/preventivmedelsmottagningen/familjeplaneringen i din kommun. Fungerar på olika sätt i olika kommuner, de vet nog på hvc. Jag rekommenderar att ni testar er för könssjukdomar och sedan påbörjar användningen av ett hormonellt preventivmedel. För att slippa sådan här oro i framtiden.
Sköt om dej o lycka till!  Med vänlig hälsning,  Annika   barnmorska - hälsovårdare