frågor om min manliga könsorgan.
07.01.2024
hej det är så att jag har märkt av på det sista att jag fått mycket erektion genom mina kalsonger och även att mina pungkulor syns tydligt och jag skäms och vet inte vad jag ska göra för att stoppa erektionen?? rädd kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.01.2024
Hej,
Under olika perioder kan man känna sig både mer och mindre upphetsad och det är helt normalt att det varierar. Även om man kanske inte aktivt går omkring och tänker på sex eller fantiserar om det så kan det hända att kroppen reagerar i olika situationer t.ex. genom att man får stånd vid "olämpliga" tillfällen. Det är förstås mer synligt om man går omkring i bara kalsonger, men med tanke på det klimat vi lever i här i norden så är det ju förhållandevis sällan man går omkring i bara kalsonger då man är bland folk. Har man byxor på sig så är det inte lika uppenbart för någon annan även om du skulle ha stånd.
Jag tror att de flesta killar har utvecklat olika tankemönster för tråkiga eller obehagliga saker de kan tänka på för att få erektionen att lägga sig, och vilka tankar som fungerar för dig måste du själv ta reda på.  Poängen är alltså att om du får stånd olägligt så kan du försöka tänka intensivt på någonting som du själv tycker att är trist eller äckligt tills ditt stånd har gått över. Men jag kan kanske trösta dig med att ditt stånd eller dina pungkulor antagligen inte är lika uppenbara för någon annan än dig själv, för generellt brukar man inte titta så noga på det området på t.ex. människor man möter.
Även om det kan vara olägligt att få stånd t.ex. då man är bland folk så är det inte någonting du behöver skämmas över. Reaktionen är inte direkt viljestyrd. Men du kan öva på att hitta rätt tankar som får just din kropp att lygna ner sig.
Hälsningar
Tessi