Hälsokontroll
21.06.2023
Hej! Jag hade en hälsokontroll i skolan nyligen, och sjuksköterskan kommenterade min utveckling, och det fick mig att fundera lite på om det är okej att göra så?
Efter att ha kontrollerat mina testiklar sa hon något i stil med "du är välutvecklad" Jag tror att hon menade bra? Rufus

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.06.2023
Hej,
Det kan vara lite svårt vid hälsogranskningar att uttrycka sig på ett sätt så att det inte uppstår missförstånd. För den som blir undersökt är det ofta en lite spännande situation och då kan man lätt bli fundersam över de saker som sägs trots att hälsovårdaren/sjukskötaren försöker uttrycka sig neutralt. Men givetvis finns det också gånger då vårdpersonal uttrycker sig rent klumpigt eller dumt, och då gör man förstås helt rätt i att man reagerar eller frågar vad de menar.
Om det handlade om att hon undersökte sina testiklar och sedan kommenterade att du är välutvecklad så tror jag att hon helt enkelt menade att du utvecklas som du skall, jag tror inte att hon menade att "oj vilka jättestora testiklar du har". Så du kan nog tolka hennes kommentar som neutral, att du inte har någonting att oroa dig över på den fronten.
Kram,
Tessi