hjälp
15.10.2014
Jag har en vit knöl på penst inte nära blodkärl eller något sånt.den gör inte ont men jag är inte helt säker om den växer eller inte.på mitten av penis på sidan hwj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.10.2014
Hej.
Jag svarade en precis likadan fråga för bara någon dag sedan, så nu tänker jag svara samma sak åt dig som jag skrev till honom..
Du skriver ingenting om hur stpr knölen är, men jag tror att knölen på din penis är en talgkörtel eftersom du beskriver den som vit. Alla har små knottror på penisen och det är ingenting konstigt med et. Men ibland kan hårsäckarna eller talgkörtlarna bli täppta och då kan de antingen bli lite inflammerade eller bara bli större än de andra knottrorna. Om den inte gör ont, och inte ändrar utseende eller form så är det nog ingenting att bekymra sig över.
Men om den skulle göra ont, eller du märker att den blir större eller på något annat sätt förändras så skulle det vara bra om du visade upp den för en läkare. Du kan isåfall boka tid direkt till läkare på hvc eller gå till din skolhälsovårdare som kan hjälpa dig att boka en tid. Det kan kännas pinsamt att besöka läkare för en sån sak, men penisen är ju en kroppsdel som alla andra och det är lika viktigt att besöka läkare om man får problem med den som om man fick problem med handen eller foten.
Så nu tycker jag att du skall ta det riktigt lugnt och sluta oroa dig. Följ med vad som händer med knölen och om den förändras. Försök undvika att klämma eller peta på den eftersom den då kan bli irriterad. Vid behov kontaktar du läkare, men om det är en vanlig talgkörtel så behöver ingenting göras åt saken.
Hälsningar
Tessi