Hjälp
18.02.2015
Hej. Jag är 15 år, men min snopp, enligt mej, är väldigt liten. 3cm utan stånd och 6 cm med stånd. Har väldigt trång förhud också . Har lite hår på pungen men inte mycket. Känns inte riktigt som om jag är ens nära puberteten. =/

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.02.2015
Hej!
Vet du, ser man till din ålder, så finns det nog ingen orsak att börja oroa sig riktigt mycket ännu. Vissa är bara senare i puberteten än medeltalet, på samma sätt som andra är tidiga. Vissa har dessutom det liksom inprogrammerat i generna att växa och utvecklas förhållandevis snabbt eller "i knyckar" också, till exempel växa 10 cm på längden över en sommar. Alltså hela kroppen, inte snoppen menade jag nu. Om snoppen sägs det att den utvecklas under flera år under puberteten, och är man sen i pubertetsstarten så kan den växa ända tills man är i 20-års åldern. Även snoppen kan nog göra "tillväxtspurtar", så att den på ett år kan gå från en pojkversion till en karlaversion. Det kan man inte så noga veta på förhand. Lite vink kan pappas och eventuella storabröders utveckling ge, men vi är alla individer.
Det som våra hälsovårdare brukar svara på den här typen av snoppfrågor är att om snoppen ännu är liten - och speciellt om man överlag inte verkar ha kommit igång med puberteten - när man är ungefär 16, så ska man gå till skolhälsovårdaren och be om att få en läkartid. Då kan de med labbtest kolla mängden testosteron-hormon och annat som kan berätta om ifall man bara är sen och ifall kroppen kan behöva en liten hormonell puff som hjälp för att komma igång. Kanske det lönar sig att gå redan på våren på 9:an (ifall man inte fyllt 16 då än), så är det samma skolhälsovårdare som sett en redan 3 år och känner en lite och har alla ens papper där.
Tyvärr kan man inte påverka puberteten - man utvecklas som det var tänkt att man ska utvecklas. Såvida man nu inte tex lider av en ätstörning, så att kroppen inte får den näring den behöver för att växa, eller om man tex röker och super en massa, alltså förgiftar kroppen hela tiden så att den inte kan växa lika bra. Lever man bara hälsosamt och tex sover tillräckligt, så har nog kroppen all chans att bli som det var tänkt att den skulle bli. Sjukdomar som påverkar tillväxten är väldigt sällsynta, men oroar du dig ändå, så gå alltså till en läkare.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av alla de tidigare svaren som hälsovårdarna och sexualrådgivarna gett på liknande frågor)