HJälp med en flicka
05.11.2013
Jag gillar värkligen en tjej men tänk om hon inte gillar mej jag är så blyg och tänk om hon säger nej vad ska jag göra

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
11.11.2013
Hej!
Det var lite dåligt med detaljer i din fråga, så det kan hända att vi är ute och cyklar när vi försöker ge råd och typ säger att du ska försöka prata med henne i skolan - för vi vet ju inte ifall ni ens går i samma skola. Men vi ska försöka ge lite allmänna tips och så finns det maaaassor mera att läsa bland annat under Information här på Decibel!
För det första så handlar kärlek om mod. Att vara modig handlar ju egentligen om att göra sådant som man är rädd för - så det är inte Spider-Man och Iron-Man som är modiga, för de verkar ju inte speciellt rädda för dummisarna... Klart att man kan bli rädd när man är kär, rädd för att hon ska säga nej, att man ska bli dissad, till och med utskrattad. Och det här är inte som att vara rädd för att fjärta högt eller snubbla, för här handlar det nästan enbart om känslor. Känslor är inte förnuftiga och logiska, de är svåra att träna upp och få kontroll över och de överreagerar och överdriver. De spelar lätt upp worst case scenarios i huvudet på en, vilket ger en fysiska besvär, som handsvett, tunghäfta och kortslutning i hjärnan. Men i verkligheten och i långa loppet så är det faktiskt inte så farligt att gå fram till tjejen man är kär i och byta några ord. Det är det här du ska försöka fokusera på: mind over body och "vad gör det om hundra år när allting kommer kring". Hon bits inte. Är hon någorlunda schysst så skulle on aldrig skämma ut dig inför andra, aldrig skratta, aldrig kalla dig freak eller liknande.
Så gå fram (bättre irl än via chat eller liknande, eftersom text är så himla platt och simpelt och går så lätt att tolka in en massa fekaltigt i) och säg hej, hur var helgen, såg du på senaste idol, vad gillar du han Erik där, vilken musik brukar du lyssna på, har du hört låten xxx av yy, jasså inte, vänta jag kan visa den åt dig på YouTube... och innan du anar det så är ni i full gång med pratandet. Jo, det kan vara lite knaggligt i början, men strunta i hur det formligen rinner handsvett och tungan känns som en elefants, bara fortsätt prata. Det spelar alltså inte så stor roll om VAD ni pratar, huvudsaken är att du ger henne en chans att lite lära känna dig, lite bli bekväm med dig, få förtroende för dig, se vilken fin humor du har osv. För det är grunden för ett bra förhållande, INTE hur snygg man är eller liknande ytligt. När vi är kära fokuserar vi lätt på utsidan - vi inte bara tex blir kära i någon vid första ögonkastet utan inbillar oss att känslorna aldrig kan besvaras för vi är bara alldagliga tråkiga, halvfula... Få fattar hur mycket bättre det är att vara ihop med en som man är kompis med också, men faktum är att de par där de gillar varandra som människor, trivs ihop, kan skratta tillsammans osv håller längre och är lyckligare - och mindre utseendefixerade dessutom!
Så övervinn din blyghet genom att göra något innan du själv ens hinner tänka efter - och tänka dig själv ur det hela. Ta chansen i flykten, bära eller brista, hoppa ut från stupets kant med ett kamikaze-vrål. Oavsett hur det går så kommer du 1) att vara stolt över dig själv för att du vågade - och vågar bättre nästa gång och 2) vinna en massa tid, energi och tankekraft på att inte längre behöva gå omkring och tänka "What if..." och drömma om henne utan att veta något om vad hon tycker om dig.
Som sagt, mera att läsa på informationssidorna här på Decibel och i den här kategorin av Våga fråga!
Vi håller tummarna för dig!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna