hlälp
18.02.2014
hej jag undrar när man blir könsmogen . för jag har testat att smeka mig några gånger jag har fått den där känslan att de kommer men de kommer inte.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.02.2014
Hej!
Lugn, ingen fara, det är ingen brådska med att bli könsmogen. Det tar den tid som generna "för-programmerat" för en att det ska ta och det är inget man kan skynda på. Vissa blir det som 12-åringar och andra först som 16-åringar och inget är fel med det. Du är inte alls "sen" ännu.
Du kommer nog absolut att märka sedan när din sexlust vaknar och du håller på att bli könsmogen. Då VILL du kanske börja smeka dig själv, börjar fundera på sex, blir kåt helt av dig själv och plötsligt kan du få utlösning. Ofta händer det första gången helt ofrivilligt under natten medan du sover.
Så blir du inte hård ännu och får du inte utlösning, så ha tålamod bara, det kommer nog. Alla utvecklas vi i egen takt och man ska ta hänsyn till sin egen kropp och inte göra något som den inte själv visar att den vill.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott