hora
26.11.2013
Hej, jag vill bara knulla hela tiden å bli avsugen, men ja har ingen å göra det med. Hur gammal måste man va för att få en hora?? Jag e så kåt hela tiden.. ollon

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
02.12.2013
Hej!
Tyvärr, inte en chans att vi ska börja prata om horor med dig, det skulle vara direkt brottsligt av oss eftersom du är långt under 18 år - långt under 16 år, vilket är den officiella åldersgränsen för att över huvudtaget ha sex med en annan person enligt Finlands lag. Skulle du ens hitta en prostituerad, så skulle sex med henne vara straffbart för hennes del (eftersom du är under 16 räknas det som minst sexuellt utnyttjande vilket kan ge upp till två års fängelse om vi minns rätt) och det är även på tapeten om att helt förbjuda sexköp i Finland. Så nä, skippa den tanken.
Vet du, du är långt ifrån ensam i din åldersgrupp om att vara kåt jämt och ständigt. Skulle du fråga så gott som vilken kille som helst som är äldre än dig, så skulle du få höra att andra minsann också gått igenom samma frustrerande kåthet - och överlevt utan sex med någon annan. Visst är det jobbigt, då hormonerna i kroppen gör en upphetsad stup i kvarten och snoppen får stånd för minsta lilla. Men det är inte farligt, och fastän det säkert är irriterande, så är det bara att försöka leva med det. Det sägs att under puberteten så strömmar ungefär 7 gånger så mycket testosteron i en killes tonårskropp jämfört med i en vuxen mans. Men det går över med tiden och framförallt lär du dig själv att kontrollera sexlusten. Det klassiska, att tänka på farmor eller döda kattungar, har vi förstått att hjälper till en del, och har du möjlighet så kan du pröva att klämma till om ollonets kant (ungefär runt förhudens fäste) med tumme och pekfinger. Det brukar hjälpa åtminstone sådana som har problem med för tidig utlösning.
Men ett par varningar också: försök att INTE runka varje gång du är kåt. Se, när man får orgasm/utlönsning, så frigörs en massa njutningshormoner i kroppen, bland annat endorfin. Och de hormonerna kan man bli lite beroende av, på samma sätt som idrottare kan bli lite beroende av kicken i kroppen när de kört ett hårt träningspass. Ju oftare man får den där kicken, desto mer vill kroppen ha den igen, desto oftare blir man kåt. Det här är inte direkt farligt det heller, men det gör ju inte sexlusten mindre eller livet lättare. Så försök att distrahera dig själv när du blir kåt istället för att onanera varendaste gång du slipper till.
Varning nummer två är att INTE se på för mycket porr. Se, när man triggar hjärnan med porr, så kommer den faktiskt att på lång sikt att bli lite bedövad av det. Det betyder då att du måste ha ännu mer porr, ännu häftigare porr, ännu oftare porr för att nå samma njutning som förr. Det finns massor av killar som inte längre kan få stånd eller utlösning utan riktigt rå och brutal porr - syndromet kallas PED, Porn-induced erection disorder (typ impotens orakad av porr) och googlar du hittar du en massa mera om det här, för problemet blir bara vanligare och vanligare.
Så ha tålamod bara. Det lönar sig inte att försöka få till det med någon tjej i skolan eller liknande, eftersom det högst troligen bara blir fumligt fiasko av det. Du är inte mogen för sex - ingen i din ålder är det. Kroppen har satt igång med utvecklingen, ja, men knoppen är lååångt ifrån redo för det. Läs mer om det här och allt möjligt annat nyttigt att veta om sex långt före den dag man faktiskt har sex på våra sidor om det under Månadens tema om Sex, som vi har nu i december (från januari under Information -> Kärlek&sex -> Sex).
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena