Hur långt ska de ta att komma?
11.07.2023
Vad är normalt för en 14 åring pojke att de ska ta innan man kommar. Altså ja menar tid typ hur länge. Vad är normalt?? En annan fråga jag har de är vad är sperm kramp eller vad de heter?? Enkillemedmångafrågor

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.07.2023
Hej,
Hur länge det tar innan man får orgasm kan nog variera väldigt mycket, dels från en person till en annan men också för samma person från en gång till en annan. Sådant som antagligen påverkar saken är t.ex. när man senast har fått orgasm/utlösning och hur upphetsad man är. Så spelar det förstås in om det sker under onani eller om man har sex med en partner. Om du själv tycker att det finns ett problem (antingen att du kommer för snabbt eller att det tar för länge) så kan du ta upp saken med de som jobbar på ungdomsmottagningen där du bor.
Sperma-kramp är nog ingen medicinsk term så jag är inte helt säker på vad du menar. Termen används ibland för att beskriva en smärta som uppstår hos killar i samband med eller strax efter utlösning. Smärtan kan då kännas i penisen, urinröret, pungen eller i mellangården. Men termen kan även användas för att beskriva ett tillstånd hos kvinnor som uppstår i samband med att killen har fått utlösning inuti henne och hon reagerar negativt på hormonet prostaglandin.
Så eftersom jag inte vet exakt vad du menar så kan jag inte ge ett exakt svar på frågan, men om du upplever smärta i samband med ejakulation och i all synnerhet om smärtan håller i sig, är återkommande, eller känns i testiklarna så kan det vara bra att kolla upp det. Ta gärna upp saken vid ungdomsmottagningen, de kan då genom att ställa frågor till dig komma fram till vad det kan bero på och om det finns anledning att undersöka det eller om det är normalt.
Kram,
Tessi