inte lika hård som förut?
07.01.2015
Hej! När jag var yngre så stod snoppen rakt upp när jag fick stånd, numera tycker jag att den står rakt ut. Är detta helt normalt? Har inga problem med onani eller med att komma. Kan det bero på att jag tänker på det så mycket? Stress? Nervositet?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
14.01.2015
Hej!
Vi har fått en hel del frågor om stånd som inte beter sig som förr av killar i tonåren, så nu ska vi summera lite vad våra sexualrådgivare och hälsovårdare gett för olika förklaringar till det här tidigare.
För det första, så utvecklas du antagligen ännu. Det betyder även att din snopp troligen också utvecklas (det kan den göra tills killar är i 20-årsåldern) och kanske har någon svällkropp, muskelfäste eller liknande nu förändrats helt naturligt? Om du tex gått upp i vikt och fått lite mage eller tränat magmusklerna så kan ju också fettvävnaderna/musklerna påverka snoppens läge när du har stånd. Högst troligen är allt okej med den, alltså.
Om den däremot inte känns lika hård som förr eller ifall du skulle ha haft problem med att få stånd eller utlösning, ja då kunde det bero på stress, prestationsångest eller bara allmän oro för att allt inte är som det ska med den. Det funkar ju så med just de här delarna av kroppen, att ju mer man tänker på dem och oroar sig för att något ska vara fel på dem, desto mer påverkar det sexlusten, vilket ju i sin tur påverkar ståndet. Det är samma med tjejer, tänker de för mycket eller känner fel känslor, så blir de inte så tända och då kan de kännas trånga och torra. Det heter att vi egentligen "tänder med hjärnan", alltså att den sexuella upphetsningen först uppstår i hjärnan och sedan reagerar kroppen på det. Så är hjärnan upptagen med annat eller "jobbar emot" kroppen genom att tänka negativt, så är det ju rätt naturligt att kroppen inte kan bli så upphetsad. Vilket kan leda till en ond cirkel, att ju mer man oroar sig, desto sämre blir lusten. Det finns också de som påstår att om man onanerat massor, så kan det börja krävas mera stimulans eller intryck för att man ska tända till 100% - att man liksom blir lite bedövad. Det brukar gå över om man onanerar/har sex bara när man faktiskt är riktigt kåt, och inte onanerar tex bara av gammal vana, typ. Lite paus kan alltså göra susen, och att känna mera än tänka :)
Försök med de här först, och fortsätter du oroa dig eller märker av något annat, så gå och prata med tex skolhälsovårdaren eller beställ en tid till en läkare vid hvc.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och hälsovårdaren Annika