Jag vill ha en större kuk
17.10.2023
Asså jag har länge funderat på att jag vill ha större kuk. Asså jag skäms vid simmhallen för att jag har så liten. Den ser så knubbig ut. Och när jag har samlag kommer den inte tillräckligt långt inn. Kille med liten kuk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.10.2023
Hej,
Jag tror att om man frågade av killar i största allmänhet så skulle antagligen de flesta önska att de hade en större penis, så dina tankar är på så sätt helt normala. Eftersom jag inte vet hur stor din penis är kan jag inte uttala mig direkt om saken, men jag kan påminna dig om att medelstorleken för penisen hos en vuxen finländsk man är runt 14 cm, och allt som är 5cm större eller mindre än det anses vara helt normalt.
Man skall med andra ord undvika att jämföra sin penisstorlek med någonting man t.ex. ser i porrfilmer, eftersom de manliga skådespelarna oftast är utvalda till rollerna för att de har en penis som är större än genomsnittet. I porrfilmer är också de flesta killar rakade vilket får deras penisar att framstå som större.
Du skriver att din penis inte kommer tillräckligt långt in då du har samlag, och då är jag osäker på vad du menar med det. Tillräckligt långt in för vad?  Om du har vaginalt samlag så sitter den största delen av din partners känsel vid hennes klitoris (som ju inte alls berörs utifrån av penetrationen). Förutom klitoris och blygdläpparna så är tjejen oftast mest känslig just vid öppningen av slidan, vilket innebär att känseln på insidan av henne oftast inte är lika god som på utsidan. Undantaget är g-punkten (som sitter på insidan av slidan, på den "främre väggen", d.v.s. mot magen) där känseln kan vara mer utvecklad, men genom att välja en ställning där tjejen t.ex. sitter ovanpå så kan tjejen bättre komma åt att styra och killen kan komma längre in än vid t.ex. missionären.
Min avsikt är inte att förringa ditt problem eller låta okänslig, för du har givetvis rätt till dina känslor och jag vet ju ingenting om din situation. Men jag vet att väldigt många oroar sig helt i onödan över sin penisstorlek och att den (sett ur en kvinnas synvinkel) inte är lika avgörande som många tror. Det är betydligt mer avgörande för hur bra en kille är som älskare att han är nyfiken, påhittig och uppmärksam än att han har en stor penis.
Tyvärr är det väldigt lite man kan göra för att påverka penisens storlek. Det finns operationer som kan påverka storleken med 1-2cm, men riskerna med dessa är ganska stora och de påverkar inte hur stor penisen är vid erektion utan endast i "viloläge". Det du kan testa är t.ex. att raka dig runt penisen och se om du känner dig mer nöjd då. Det är förstås ingenting som påverkar storleken men illusionen av att den ser större ut kan vara trevlig och det är ju inte skadligt på något sätt. Dessutom växer ju håret tillbaka om det skulle visa sig att du inte tycker om det.
Det bästa du kan göra är att jobba på din egen inställning till dig själv och försöka att vara en uppmärksam partner som bryr sig om den andras njutning. Om du fokuserar mer på din partner och mindre på din egen penis så tror jag att du kommer att märka att storleken inte är avgörande för att ha ett bra sexliv.
Kram,
Tessi