Känsligt ollon
21.07.2014
Hej!
Jag skulle behöva svar på denhär frågan före kommande torsdag, vet att det är mycket att begära men jag hoppas ni kan.
Jag har iallafall ett överkänsligt ollon, att lägga tummen på det känns väldigt obehagligt, eller att ens röra det med något annat än förhuden, t.o.m. svårt att tvätta det i duschen, man är ju tvungen ändå. Så nästa torsdag kommer jag träffa en tjej och jag är rädd att ifall det går hett till att jag t.ex. inte klarar av att få en avsugning eller att ha sex. När jag var mindre hade jag väldigt trång förhud, kan det bero på det att ollonet inte har varit mycket utanför förhuden?
Så kommer jag kunna göra allt inom sex som jag skrev, så det blir skönt och inte hemskt för mitt stackars ollon?
Och vad beror detta på? Är det normalt? Är det ett problem? Något jag borde göra före torsdag? Tackar för så snabbt svar som möjligt. Uppskattar det ni gör. Jocke

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
23.07.2014
Hej Jocke!
Hoppas svaret inte kommer för sent nu...
Har du lidit av detta länge? Eller är överkänsligheten något nytt? Ollonet skall ju nog vara känsligt, men det ska nog gå att tvätta det och den ska tåla beröring men det är ju inte meningen att du ska känna obehag.
Det är svårt för oss att exakt säga vad känsligheten beror på, men vi ska räkna upp möjliga orsaker.
- Det är nog normalt att ollonet är extrakänsligt när man är ung. Speciellt om den skyddats tätt av förhuden kan ollonets slemhinna vara mycket känsligt alltid då den kommer fram. Ju oftare ollonet är framme och ju oftare den utsätts för beröringen av tex byxtyget, borde den nog "härdas" så småningom.
- Ollonet kan irriteras av att man tvättar det för ofta. Speciellt om man tvättar det flera gånger om dagen eller med tvål. Då rubbas underlivets naturliga bakterieflora och huden torkar, blir irriterad och risken för inflammationer växer. Man skall alltså helst tvätta bara en gång/dygn och bara med varmt vatten. Om överkänsligheten kan bero på detta kan du prova på att smörja ollonet med parfymfri bassalva som fås från apoteket. (Hinner inte hjälpa före du ska på dejten dock, tyvärr.)
- Det är också möjligt att vanliga hudinfektioner, så som psoriasis, kan förekomma också på ollonet.
- Om risken för könssjukdomar finns kan känsligheten bero på det.
Det bästa är kanske att du går och visar upp ollonet till en läkare, bara för att vara säker att allt är som det ska - det är ju inte heller meningen att du ska lida av ett överkänsligt ollon. Kanske du kan ringa till hvc:n redan idag och få tid så fort som möjligt, tyvärr lyckas det kanske inte före morgondagen. :/
Det är svårt för oss att säga om du kommer att kunna göra allt det du beskrev - men hur är det, går det att masturbera? Om det lyckas utan problem, är det mycket sannolikt att det kommer att gå helt okej med de andra grejerna också.
Vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna (med hjälp av hälsovårdarnas tidigare svar om känsliga ollon)