Klarar inte av att ha samlag med nuvarande flickvän
27.01.2024
Hej!
Har varit tillsammans med min tjej långt över ett år nu, och som med många andra förhållanden vill man såklart ha stunder då man gör lite mera än sova tillsammans på nätterna. Däremot ett problem som nu förekommit ett antal gånger, så är att det helt enkelt inte går.
Jag kan vara hur "påtänd" på henne som helst, vi är båda på samma spår och med samma känslor för stunden, men när det väl kommer till att jag ska i henne, så verkar mitt undermedvetna sätta stopp, och ståndet som jag kan haft en längre stund bara försvinner. Jag känner mig inte personligen nervös (likt en t.ex. scenskräck), men både jag och hon känner/hör att min puls också skjuter i taket, så jag gissar på att det är någon form av ångest. Jag förstår verkligen inte, våran relation är för övrigt hälsosam och vi både älskar och förstår varandra, men skulle jag säga att detta INTE börjar ha en viss inverkan på min egna självbild och även förhållandets bild, skulle jag ljuga.
Att detta skulle handla om någon ED-sjukdom (eller egentligen mer än ångest) så skulle jag inte vilja tro, eftersom allt som leder upp till själva samlaget går hur bra som helst. Men detta börjar sakta men säkert krypa emot att man blir "rädd" att ha samlag ("tänk om det inte går, igen?"), så all hjälp skulle vara uppskattad. A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.01.2024
Hej,
Det är helt förståeligt att det börjar påverka din sexuella självkänsla om det är någonting som har inträffat flera gånger, och lika förståeligt att det kan bli en ond cirkel då ni antagligen båda två börjar oroa er för att det skall hända igen. Tyvärr finns det inga magiska ord som jag kan uttala som skulle trolla bort problemet på en gång, men jag tror absolut att det går att lösa. Jag kommer att förelå några saker som du/ni kan tänka på, men om det skulle vara så att ni inte tycker att det hjälper tillräckligt så kan ni också vända er till er hälsocentral och be om att få tala med en sexualrådgivare eller sexualterapeut som har möjlighet att diskutera saken med er och därför bättre förutsättningar att hjälpa.
Det du får försöka fundera över är när problemet uppstod första gången/gångerna, och om det var någonting speciellt som var på gång i ditt liv just då? Sexualiteten är inte någonting som helt kan ses separat från andra delar av livet, så alla saker man går igenom påverkar i allra högsta grad den sexuella funktionsförmågan. Om du t.ex. var trött, sjuk, stressad eller deprimerad så är det en helt natyrlig följd att potensen kan svaja till, precis som den kan göra om man t.ex. har druckit för mycket alkohol. Eftersom du har förmågan att bli hård och samlag lyckas vissa gånger (?) så utgår jag ifrån att det inte är ett fysiskt problem. Det som lätt inträffar om det upprepas är då, precis som du själv skriver, att man blir rädd att det skall upprepas och att man då lätt låser sig vid det.
Du skriver att ni i allmänhet har en hälsosam relation, och det är bra. Det är mer eller mindre en förutsättning för att man skall kunna lösa sexuella problem (precis som problem på andra områden i relationen) att man kan tala om saker. Fördelen då sexuella problem dyker upp i ett förhållande är att man VET att partnern finns där för en och att man kommer att lösa problemen tillsammans. Fundera över hur du/ni har reagerat i de situationer då ditt stånd har slaknat. Vad hände sen? Om man reagerar genom att bli besviken/arg och avbryta så förstärker det ofta ångesten.
Ångestrelaterade tankar är oftast inte viljestyrda, så fast man aktivt försöker att inte tänka på det som ger en ångest eller som stressar en så brukar det inte lyckas. Det jag därför vill att ni gör är att strunta i "problemet". Hela poängen med att ha sex är att ha skönt, att båda skall njuta, men det innebär inte nödvändigtvis att det måste ske penetration. Jag förelår att du försöker vidga din egen sexuella självkänsla genom att hitta andra sätt som du kan tillfredsställa din partner. Du skriver själv att du kan vara hur tänd som helst och att din erektion kan ha varat länge, men det är då du skall komma in i henne som den avtar. Mitt förslag är därför att du/ni inte skall lägga så stor fokus på den delen.
Traditionellt tänker man ofta på ett samlag som att det består av förspel och sedan själva samlaget (sedan kommer oftast killen och efter det tar det slut oavsett om tjejen har kommit eller inte.) Men sex behöver inte följa detta mönster och det finns inga regler för i vilken ordning man skall göra saker. Så försök att istället se det som en helhet där man kan gå fram och tillbaka mellan olika aktiviteter som känns upphetsande. Jag tror att om du själv märker att du kan få din tjej att njuta på många olika sätt så kommer din sexuella självkänsla att öka, och då kommer inte penetrationen att vara så central. Nu vet jag förstås inte hur det brukar gå till då ni har sex, men föreställ dig att ni gör allt det ni normalt brukar göra som leder upp till samlag, men istället för att komma in i henne så lägger du mer glidmedel på handen och fortsätter att fingra/smeka eller slicka henne. Då din flickvän tar rollen som aktiv så kan hon lägga glidmedel på din penis och sedan röra sig fram och tillbaka över dig - precis som vid ett samlag men utan att du är inne i henne. Poängen är att ni skulle lära er hur mycket det finns att njuta av som inte kräver penetration.
Om du sedan vill komma in i henne så kan du göra det, men bara fram och tillbaka, och sedan fortsätter ni med händer eller mun. Ni kan växla flera gånger mellan att du kommer in i henne bara en kort stund - och sedan återgår ni till att tillfredsställa varandra med händer och mun. Förhoppningen är då att även om ditt stånd skulle slakna tillfälligt så innebär det inte att sexet är över - utan det innebär endast att ni byter metod och låter upphetsningen byggas upp igen. Och även om det skulle slakna helt och hållet så innebär det inte att sexet måste vara över för ni är fortfarande där båda två och du kan fortfarande fokusera din enegi på din flickvän. Som pojkvän och sexuell varelse förtjänar du att upptäcka att du kan njuta och du kan få din flickvän att njuta på många andra sätt än enbart genom traditionell vaginal penetration.
Till stor del tror jag att man istället för att försöka stänga ute de negativa och ångestladdade tankarna skall fokusera på att hitta nya vägar och nya lösningar. Givetvis skulle det vara lättare om det bara fanns ett piller man kunde ta som skulle lösa alla problem, men i långa loppet tror jag att du vinner mer på att bygga upp din sexuella självkänsla så att ni kommer till ett skede där det faktiskt inte spelar så stor roll om din erektion avtar tillfälligt, för det är inte den som avgör upplevelsen. Vill ni så kan ni också ta hjälp av t.ex. en kukring som gör att erektionen kan bibehållas och inte "svajar till" lika lätt.
Tala med varandra, respektera varandra, använd glidmedel och våga göra saker långsamt. Om ni inte märker av några resultat på en månad eller två så tycker jag som sagt att ni skall försöka få kontakt med en sexualrådgivare. För det är inte ett unikt problem du har och de går i allmänhet att lösa.
Många kramar,
Tessi