Knöl liknande sak i förhuden
27.07.2014
Hej har innan haft en liten knöl i förhuden ett bra tag men den har bara nu på någon dag vuxit väldigt mycket och jag vet inte vad det är för något? Det gör ont att trycka på den

Ungdomsinformatören Lena svarar
29.07.2014
Hej!
Det är vanligt med bölder och knottror på snoppen, oftast brukar det vara antingen en talgkörtel eller en hårsäck som inflammerats. Då är det ungefär som en finne, det finns en infektion innanför huden så att det samlas var i den. Det kan också vara sk. "underjordingar" som ligger under huden. Helst ska man bara låta de här bölderna/knölarna vara ifred och inte påta på dem. Om du gjort det kan förändringen bero på det.
Om knölen smärtar, kan du försiktigt försöka picka hål på den, men då måste du ha rena händer och en steriliserad nål. Sedan kan du försiktigt försöka klämma ut varet och därefter spraya såret med septidin eller annan sårrengöring. Låt området vara ifred och undvik att den tex irriteras av byxorna eller kalsongerna.
MEN om du inte rört i den och den växt mittiallt bara och speciellt om smärtan inte lättar (om du försökt picka hål på den), är det nog bäst att du går och visar upp den. Troligen är det bara en vanlig "finne", men bäst att kolla upp.
Hälsar ungdomsinformatören Lena (på basen av barnmorskornas och hälsovårdarnas tidigare svar om knölar på snoppen)