Knöl på penis
21.12.2013
Hej, jag har en knöl på min penis. Det är som en finne som sitter på en liten knöl. Blodkärlet som sitter precis intill knölen och går upp mot roten av penisen har blivit svullet och rodnat. Kan någon ge tips på vad det kan vara för nått.. Anonym.
Ungdomsledaren Lina svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.12.2013
Hej där!
Det är nog vanligt att killar får olika knottror och prickar på penisen. Det finns till exempel talgkörtlar som kan vara vita eller gula och lite upphöjda. Deras roll är att smörja huden, och de syns mycket bättre på penisen i och med att huden är så tunn där. Svettkörtlar och hårsäckar ser också ut som små knottror. En körtel kan ha blivit inflammerad och då börjat se ut som en finne. Det kan också bli lite varigt. Det här brukar gå om av sig själv. Om man har rakat området, så kan man få en inflammation i en hårsäck, och då börjar det också se ut som en irriterad finne. Det brukar också vanligtvis gå om av sig själv, men i värsta fall finns det produkter att köpas på apoteket.
Så följ med knölen en tid till, och om det inte går om är det nog bäst att du kontaktar HVC så att de får ta en titt på det. Men utgående från vad du skriver så låter det som en liten inflammation någonstans.
Hälsar Ungdomsinformatörerna Sanna och Lina