Knöl på penis
03.02.2014
Hejsan, jag har nu i ca 1 vecka haft 2 konstiga knölar på min penis. Dem gör inte ont eller något men när man får stånd så känner man den väldigt mycket. Och precis under ollonet sitter en som man kan se typ något vit(påminner nästan om en blodådra)avlång sträng. Den hård knölen som jag mest stör mig på kan jag inte sen eftersom den sitter lite längre på penis under förhuden.
Vad är detta som jag har fått, är rädd att det inte kommer försvinna!! Anton

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.02.2014
Hej Anton!
Högst troligen är det vanliga "finnar" - eller alltså inflammerade talgkörtlar. Killar får det nu som då både på penis och pung och tjejer kan få det på blygdläpparna och i underlivet överlag. Det beror oftast på samma hormoner som ger finnar i ansiktet, på ryggen, på skinkorna osv, men det kan också bero på tex att man haft det för varmt och fuktigt, att man rakat bort könshår (då kan det också vara infekterade hårsäckar det är frågan om) eller på att man tvättat för dåligt/för sällan eller för ofta/med tvål. Tvätta ska man med bara vatten högst en gång om dagen, helst varannan dag, och då också vara noga med att få bort all smegma (den vita mjuka geggan) under förhuden.
Talgkörtlarna känns som små knottror över hela penisskaftet och pungen, eftersom man inte har något underhudsfett där, och har till uppgift att smörja huden. Men de kan alltså bli igentäppta, lite som pormaskar, och bli infekterade så att det blir var inuti dem. Men man ska bara låta dem vara, de brukar läka av sig själva på en vecka ellet två. Om de blir så stora att det liksom bultar i dem eller det tar sjukt att sitta eller stå, så kan man lätta på trycket i dem genom att punktera dem med en kokad nål och tynga ut lite var med rena fingrar. Men då ska man vara supernoga med hygienen, så att det inte kommer ännu fler bobbor in i dem. Går de inte bort utan blir bara värre, så kanske man måste få antibiotika/penicillin för dem.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott