Knöl på penis
28.07.2014
Hej, har en knöl precis vid början av penisen, knölen är cirka 1 cm men syns inte så väl, den känns mest bara, så sitter inte utanpå huden, utan innanför när jag känner på den så är den öm. Är det något jag bör oroa mig för? Fredrik Ljungberg

Ungdomsinformatören Lena svarar
29.07.2014
Hej Fredrik Ljungberg!
Din fråga är tredje frågan i rad jag svarar på om knölar på snoppen, så du ska veta att du verkligen inte är ensam om att ha "underligheter" i underlivet. Det är så vanligt att man i tonåren har knottror och knölar på snoppen, pungen eller i underlivet annars.
Troligen är knölen en inflammerad hårsäck eller talgkörtel och i ditt fall är det väl en "underjording" som inte syns utåt. Att peta och röra i den kan bara göra inflammationen värre, så du ska undvika det. Oftast försvinner knölarna i sinom tid av sig själva, men om den orsakar smärta tex när du sitter eller går kan du försöka att försiktigt picka hål på den själv för att få ut varet. Då ska du ha rena händer och en steriliserad nål och sedan mycket försiktigt klämma ut varet. Spraya sedan på med septidin eller annan sårrengöring och låt området vara ifred utan att det tex irriteras av byxorna eller kalsongerna.
Om knölen inte försvinner och speciellt om ömheten inte lättar ska du nog gå och visa upp knölen hos en läkare. Det är inget att skämmas för - bättre att kolla upp saken än att gå och grubbla över det.
Hälsar ungdomsinformatören Lena (på basen av hälsovårdarnas tidigare svar om knölar på snoppen)