Knöl på pungen
18.10.2014
Hej. Jag har haft en knöl på högra pungen i 6 månader. jag märkte den o trodde det bara va en vätske fyllning. men den känns hård och växer lite varje månad(känns så) Jag har inte varit hos dokton och vågar inte berättat för mina föräldrar. jag har googlat hela tiden nu på sistone och allt ser ut som det är cancer. men det kanske inte är så vanligt att ha tenstikelcancer när man är 13. hoppas att jag kan få ett svar. AJ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.10.2014
Hej du.
Åh, om du var närmare så skulle jag krama om dig. Det är en lång tid att gå omkring i 6 månader och bekymra sig över en sån sak. Nu tycker jag att du skall sluta gå omkring och oroa dig och istället berätta för dina föräldrar eller för din skolsköterska. Det är viktigt att du blir undersökt av en läkare.
Jag tror inte att det är cancer du har, men oavsett vad knölen beror på så är det jätteviktigt att kolla upp det - och tro mig, det kommer att kännas bättre efteråt -  då du inte behöver gå ensam och grubbla utan får dela tankarna med någon annan. Du skall inte hålla på och googla olika orsaker - eftersom man ALLTID får svaret att det är cancer - oavsett vad symtomen är.
Så nu skall du ta mod till dig och antingen berätta om knölen för dina föräldrar eller för din skolsköterska så att ni får boka en tid till en läkare som kan undersöka dig. Det är alltid värst att inte veta. Jag vet att det kan kännas pinsamt och tungt att gå till läkaren för en sån sak, men läkaren har sett testiklar förr och tycker inte att det är det minsta konstigt. Och om knölen t.ex. skulle finnas på din hals så skulle det ju vara den självklaraste saken i världen att gå till en läkare!
Många kramar. Det kommer att ordna sig bara du går till en läkare!
Tessi