Knöl på snoppen
29.10.2014
Hej, under puberteten så har jag fått röda knölar på snoppen som har innehållit var och gjort hyfsat ont emellanåt. Jag har även ett litet ärr ifrån första gången jag stötte på en sånhära. Jag undrar helt enkelt vad det beror på och om vad jag borde göra.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.10.2014
Hej.
De flesta knölar som man får på penisen är helt normala, och de du beskriver kan vara t.ex. talgkörtlar, inflammerade hårsäckar eller vanliga finnar. Man skall dock försöka unvika att klämma på dem eftersom huden är väldigt ömtålig och små sår lätt blir inflammerade.
Nu vet jag ju inte om dina "knölar" har brustit av sig själva eller om du har klämt på dem? Men en grundregel brukar vara att knölarna på penisen inte skall göra ont. Så ifall knölarna har brustit av sig själv, om de har innehållit mycket var (d.v.s. mer än en vanlig finne) eller om de gör ont efteråt så tycker jag att du skall gå och visa upp dem.
Du skriver inte om du är oskuld eller inte. Om det finns risk för någon könssjukdom så är det alltid bra att gå och visa upp knölarna (speciellt om de gör ont.) Så eftersom du nu är den enda som vet hur just dina knölar ser ut så tycker jag att du skall fundera på att gå och visa upp dem för en läkare eller på en ungdomsmottagning, Det kan kännas pinsamt att gå till läkaren för en sån sak, men det är precis lika viktigt att visa upp knölar som varar och gör ont på penisen, som om de satt på handen eller benet.
Ta mod till dig och boka en tid!
Tessi