knöl på snoppen
04.03.2015
Hej!
Jag har upptäckt en knöl på snoppen när jag är hård. Mjuk så känns den inte och syns inte.
Den är under huden men den verkar gå att flytta på om man "föser " omkring den med ett finger.
Den gör inte ont och är inte jätteobehaglig.. De obehagligaste är ju att den är där.
Jag är ju orolig att det är cancer och att man måste operera bort hela kalaset. Men jag måste fråga om det finns en annan förklaring eller om de är läkarvård så fort som möjligt. Mvh 27 årig man
orolig man.

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
06.03.2015
Hej Orolig man! Kan det vara en blodådra som går längs snoppen som syns vid stånd? När snoppen är slak finns den åxå där men syns inte utan är längre in i snoppvävnaden. När du sedan får stånd och svällkropparna svällar blir ju som blodådrorna ovanpå, närmast under huden. Blodådrorna går ju inte spikraka utan den kanske tar en sväng precis där du känner knölen.
Jag tror inte att du har cancer. De opererar nog inte bort snoppar så där bara på 27åriga män! Kan det vara så att knölen alltid har funnits där men att du nu har börjat röra vid den och att knölen av den orsaken blivit större?
Om du är orolig trots mitt svar kan du naturligtvis boka tid till läkare för att visa upp. Du kan fota hemma med din telefon för att visa upp hur det kan se ut. De flesta läkarna tycker om den moderna tekniken - alla knottor knölar och övrigt ser ju inte alltid likadant ut!
Med vänlig hälsning,  Annika    barnmorska - hälsovårdare