Knöl vid roten
14.10.2015
Hej, Jag har en knöl nästan vid roten av penisen liten bit upp (mot ollonet) där könshåret slutar! Och har haft 2 likadanna förut är inte en vanlig finne! De två gammla har läkt av sig själv på cirka 1.5 vecka. Knölen är cirka 5mm i diameter max 6mm och tar lite sjukt om man tynger på den men i vardagen och i arbete och så stör den ej! Rakar mig int men brukar ta håret kortare med jämna mellanrum så man inte har något jättebuska Den är lila och ser vit ut i mitten av den! När jag punkterade en av de gammla kom det ut vitt var och sen läkte den. De gammla har varit mitt mellan allt hår men denna lite utanför (det håriga området). Undrar bara vad det är och är det någon vits att gå och visa den åt skolhälsovårdaren? Har haft oskyddat samlag med en tjej (min flickvän) och ingen av oss haft sex eller liknande med någon annan! Rotn

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.10.2015
Hej.
Jag tror att det du beskriver är en inflammerad eller tilltäppt talgkörtel. Talgkörtlarna finns ju som små knottror över hela penisen, och skall finnas där. Men ibland blir de tilltäppta, så att talgen (den vita geggan) inte kommer ut som det vanligtvis gör (vanligtvis märker man alltså inte det) och då det blir tilltäppt kan det börja bildas var inuti körteln ich den kan vli lite inflammerad och lila.
Jag tror alltså inte att knölen är någonting du behöver bekymra dig över. Den kommer att läka av sig själv. Visst kan man punktera dem men man skall nog vara jättenoggrann med hygienen så att man inte orsakar mer skada än nytta. Följ med situationen och om den fortsätter att växa eller blir väldigt smärtsam kan du ju gå och visa upp den, men annars tror jag som sagt att problemet kommer att lösa sig själv.
Kram!
Tessi