knöl/kula i förhuden
07.06.2015
Hej! Nyligen har jag märkt att jag har fått en slags kula på toppen i min förhud. Jag undrar om den är farlig eller så. den gör inte ont eller något. Den syns tydligt när jag drar bak förhuden.

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
09.06.2015
Hejsan! Nu berättade du ganska kort - det här blir lite svårt för mej. Lättaste är det om man får se såna här knölar och exaktaste diagnos får man då också.
Kan det vara en inflammerad körtel? De ser ofta lite ut som en finne. Röda och lite svullna. Det kan tom. komma var från den. Du kan inte göra någon skada om du torkar av den med sårputsmedel. Håll rent med tvål och vatten, gärna en ph-neutral tvål.
Jag hoppas att du kan hitta lite hjälp här. Ifall problemet inte blir bättre/har försvunnit på en vecka rekommenderar jag att du visar upp för läkare eller sjukskötare. Ifall du kan ha en könssjukdom bör du inte vänta utan visa upp för läkare och ta odlingar snarast.
Sköt om dej! Med vänlig hälsning, Annika          barnmorska - hälsovårdare