Kommer bli deprimerad
07.02.2014
Jag har skivit här innan om samma problem och det har inte löst sig inte för att jag ändra på min livsstil men jag kan inte få en full erektion, jag blir så less, är mindre och mindre kåt också. Sjukt nere nu. Tankarna går ju och jag behöver svar.
Jag runkar mycket väldigt mycket.
Jag har ett rygg problem vilket jag fick väldigt längesen 2-3 årsen innan problemet,
Är överviktig.
Är inte kåt så mycket utan mer ute efter endorfinernas som släpps lös i samband med orgasm.
Orolig över detta och min framtid med tjejer.
Decibel vad ska jag göra, funderar på att lägg det åt sidan nr månad och förlora fettvikt för att se om det ger resultat. Annars vet jag inte.... Sa du

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
11.02.2014
Hej!
Nu vet vi ju inte vilken av de tidigare frågorna om just det här problemet som du hade skrivit - vi får rätt många frågor om just det här. Men oavsett, så antar vi att vi redan gav dig en hel del råd där. Jo, det är lätt att säga hur någon borde sköta sitt liv för att må bättre, svårare att vara den som tar emot de råden - och faktiskt följder dem. Men vet du, att bli deprimerad för det här är INTE värt det. Och det är problem som kan komma nu närsomhelst, inte som typ med tobak att man kan dö om 50 år av lungcancer. Det här är dessutom något som bara du lider av, inget som skadar någon annan. Eller ja, eventuellt någon framtida flickvän. Men det är ju också så att bristande sexlust också brukar ha bristande lust på kärlek som följd. Ofta brukar förälskelse och attraktion vara så ihopblandat att det ena inte riktigt vill funka utan det andra - så känner man sig inte riktigt kåt är det mycket möjligt att det sätter käppar i hjulet för en att överhuvudtaget hitta någon. Däremot kan det nog hända att om du faktiskt föll för någon tjej, så skulle sexlusten vakna till liv igen. Det är ju ändå något helt annat med en verklig tjej man har känslor för än med egen hand...
Ja, det låter vettigt att ta paus från masturberandet och eventuellt gå ner i vikt lite. Vi har en massa smart och förnuftigt om att gå ner i vikt här på Decibel, både på infosidorna om kost och motion och i tusen frågor & svar i kategorierna Vikten och Utsidan&utseendet här på Våga fråga. För det är ju inte hälsosamt vare sig för kroppen eller knoppen att tex hårdbanta, följa någon superstrikt diet eller gå ner snabbt i vikt. Det är inte heller sagt att det påverkar självförtroendet och självkänslan på det sätt som man skulle hoppas. Och de går hursomhelst att jobba upp helt oberoende av vad man väger. Bättre självkänsla påverkar överlag alla de livsviktiga bitar som i högsta grad påverkar sexlusten, som hur lycklig och tillfreds med livet man känner sig, hur bra man mår, hur rikt liv man tycker att man har osv. För är du missnöjd med livet, så är sannolikheten stor att du inte har så himla stor sexlust, vilket i sin tur ger oro för erektionsproblemen. Vår gissning är alltså att det inte är det sviktande ståndet som är orsaken till en depression, utan något annat i ditt liv, något mera kvalitativt, något större. Så kanske du kunde sluta fokusera på snoppen och studera ditt liv genom objektiva ögon. Finns det något annat som kunde förbättras och som i sin tur skulle påverka din sexlust?
Jo, det är rätt lätt att bli beroende av endorfinkicken. Men ju fler kickar man skaffar sig, desto mer avdomnad blir belöningssystemet i hjärnan, så desto mer måste man göra det man brukar för att få kicken för att alls nå samma njutning som förr. Oavsett alltså om det gäller att jogga eller ta droger eller onanera. Det enda som hjälper är att pausa med onanerandet i ca 6 veckor. Cold turkey bara. Efter det kommer troligen sexlusten tillbaka såsmåningom. Delvis kan du säkert hjälpa kroppen på traven genom att byta ut det som ger dig endorfinkick - och då rekommenderar vi såklart att röra på sig. Det sägs att en halvtimmes rask promenad ger lika mycket effekt som antidepressiva läkemedel och frigör mer belöningshormoner i hjärnan än onani. Det är säkert tungt när man inte är i form, men det känns desto bättre när man kommer hem igen. Och vet du, det är ju inte farligt att leva utan att vara kåt stup i kvarten. Du far inte illa av det. Och den kommer att komma tillbaka bara du inte pressar den och dig själv.
Igen, kolla gärna lite fler frågor och svar om problem med snoppen här på Våga fråga i samma kategori. Där finns ännu flera tips om vad man gör när snoppen inte riktigt "vill ställa upp".
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena