Kontrol problem under kummningen
23.10.2023
Hej
För några veckor sedan provade jag runka för första gången det gick bra och kändes nog könt. Men när jag kummade så sket jag utan att kunna kontrolera det. Jag tänkte först att det var troligen inget seriöst och att det var bara ett engångs olycka. Men varje gång jag har runkat och till slut kummat har jag skitit. Efter andra gången började ja göra detta på vessan så jag inte skulle behöva byta lakan hela tiden.
Är detta normalt och borde jag fara till läkaren? Och om det är normalt så tycker flickor om detta? Kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.10.2023
Hej,
Jag skall börja med att gratulera dig till att du har hittat ett sätt att njuta med dig själv och lära känna din egen kropp. Det är en bra sak.
Då man får orgasm är det många olika muskler som både sammandras och slappnar av, så det är inte ovanligt att också musklerna i äntarmen påverkas, men det du skriver låter ändå inte helt vanligt. I tarmen finns det två olika ringmuskler. Den yttre ringmuskeln, d.v.s. ändtarmsöppningen och den inre ringmuskeln som sitter en bit högre upp i tarmen. Den inre ringmuskeln är inte viljestyrd utan reagerar reflexmässigt på tryck, medan den yttre ringmuskeln ganska långt är viljestyrd och kan knipas ihop eller slappna av då vi så önskar.
Så då avföringen rör sig neråt genom tarmen och trycks mot den inre ringmuskeln så ger detta oss signalen om att vi är bajsnödiga. Beroende på hur mycket tarminnehåll man har så kan vi då välja att ignorera detta och vänta på ett passligt tillfälle att gå på toaletten, vi kniper alltså ihop lite extra och då kan känslan av bajsnöd gå över för en stund.  Men om det finns mycket tarminnehåll eller om vi t.ex. har diarré så kommer kroppen inte att bry sig om att vi just då inte har passligt att gå på toa och avföringen kommer då att börja tryckas mot den yttre ringmusken. Som jag tidigare skrev så kan vi ganska långt styra den, men inte alltid helt och hållet - det beror på vår muskelkontroll och på hur hårt trycket är. Ändtarmen (d.v.s. utrymmet mellan den inre och den yttre ringmuskeln) brukar i allmänhet inte innehålla bajs utan fungerar som ett "väntrum" som endast behövs från att vi känner oss bajsnödiga tills vi kan gå på toaletten och tömma oss.
Så de centrala frågorna som du kan tänka på är hur din mage annars fungerar och om det har hänt i andra sammanhang att du har haft svårt att hålla tillbaka din avföring? Känner du tydligt när du är bajsnödig? Har du märkt att du har varit bajsnödig redan innan du har börjat onanera eller har avföringen kommit som en överraskning? Det faktum att avföringen har kommit ut i samband med orgasm tyder på att du har avföring inuti ändtarmen, vilket man i vanliga fall brukar känna av i form av att man känner sig bajsnödig - så om du inte har märkt av detta så kan det antingen tyda på att den inre ringmusklen inte fungerar som den borde och "släpper vidare" avföringen för lätt (alternativt att nerverna inte ger signalen att du har bajs i ändtarmen.). Att avföringen sedan kommer ända ut kan också tyda på att din muskelkontroll i den yttre ringmuskeln är otillräcklig.
Mitt råd skulle först och främst vara att du testar och känner efter hur det känns då du är bajsnödig och hur dina toalettvanor brukar se ut. T.ex vilken konsistens ditt bajs brukar vara (hårt eller mjukt) och hur ofta du bajsar på en dag. Det du kan testa är att innan du onanerar går på toaletten och försöker bajsa, och förhoppningsvis skulle det tarminnehållet som då finns i ändtarmen komma ut.
Lite som du skriver själv, så om någonting inträffar en gång så kan det vara ett sammanträffande - men om detta inträffar varje gång du får orgasm så tror jag att det är någonting som behöver kollas upp av en läkare. Jag föreslår då att du börjar med att boka en tid till en läkare vid hvc som kan ta ställning till saken och vid behov skicka dig vidare till en specialist.
Kram,
Tessi