Kort förhud
07.07.2014
Hej, min förhud har inte alltid varit så kort utan detta hände runt 11-12 års åldern. De va då jag upptäckte att min förhud inte täckte hela ollonet längre utan bara halva(ungefär). Min fråga är om det finns NÅGOT som kan göra den större, Vad som helst? Om en doktor eller något sådant kan göra den större/längre? Är det möjligt att man kan få större förhud senare om några år tillexempel? Eller kommer den alltid va så kort? Eftersom detta hända för rätt länge sen så har mitt ollon blivit mindre känsligt och jag undrar om det finns någon sorts kräm/salva som kan göra det känsligare?
TACKSAM FÖR SVAR! Twenty2

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.07.2014
Hej Twenty2!
Att förhuden är kort och inte täcker ollonet är inget farligt i sig. Det finns miljontals killar som inte har någon förhud alls, alltså är omskurna, som lever helt normala och njutningsfulla sexliv för det. Kanske blir ollonets topp inte fullt lika känsligt som om det hela tiden skulle skyddas och inte skava mot byxor osv, men det kan till och med vara en fördel ibland. Många killar har, speciellt i ungdomen, problem med att bland annat orka hålla ut under ett samlag så länge att tjejen hinner få orgasm, och skulle bara vara tacksamma för lite mindre känslighet just på ollonet. Det finns också kondomer och salvor med lite bedövande effekt, men det är lite oklart ifall det finns tex salvor som skulle göra ollonet känsligare. De ska visst finnas salvor för kvinnor för att öka känsligheten i slidan, men de vågar vi inte rekommendera på rak arm.
Det finns inte så mycket att göra åt en förhud som är för kort hela varvet runt, så att säga. Men om den är för trång, så att det blir obekvämt eller gör ont när du får stånd, onanerar eller har sex, då kan man göra ett litet snitt i den hos en allmänläkare under lokalbedövning. När ärret läker har förhuden blivit vidare. Men om det alls är möjligt att förlänga förhuden, så anses det troligen vara ett kosmetiskt plastikkirurgiingrepp och kostar därmed skjortan. Så länge du inte lider väldigt mycket av den minskade känsligheten eller går omkring med smärtor hela tiden, så finns det troligen inte så mycket du kan göra.
Det är inte ett helt ovanligt problem för killar, det här, och en liten smula kan du eventuellt förlänga förhuden genom att massera och töja den försiktigt. Ta lite olja på fingrarna och gnid och dra i den försiiiktigt - det får absolut inte göra ont! Det går inte över en natt, inte på en vecka och inte ens på ett år. Frågan är om det ens är nödvändigt. Tjejer bryr sig nog inte det minsta om ollonet redan tittar fram när du är intim med dem. Läs lite mer om snoppar på våra infosidor om dem.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av sexualrådgivares och hälsovårdares tidigare svar på liknande frågor)