Långdistans förhållande och sex
23.11.2023
Hej! Det har snart gått 4 månader sen jag senast sett min flickvän. Jag är väldigt glad att få se henne efter en lång tid men jag undrar hur vårt sex liv kommer att se ut. Vi har nu 26 dagar tills jag ser henne. Jag vill inte att det blir så att varje gång vi har sex så kommer jag den första minuten. Jag är rädd för att jag kommer att komma för snabbt på grund av att jag inte har haft sex på en så lång tid. Vårt sex liv var relativt bra förrän långdistans och nu vet jag inte vad jag ska göra. Finns det något jag kan göra för att förbereda mig inför det. Borde jag runka mindre/mera? Runkar just nu ungefär 1 gång per dag. Borde jag titta på porr mera/mindre? Tacksam för svar! S.S

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.11.2023
Hej,
Roligt att ni snart får ses igen :) jag förstår att det på många sätt är en prövning att ha ett distansförhållande, inte minst då det kommer till sexlivet.
Det är svårt att ge något exakt svar på dina frågor eftersom alla är så olika då det kommer till sex. Det är helt förståeligt att du efter att ni har varit ifrån varandra länge skulle vilja att sexet skulle motsvara era fantasier och att det inte skulle gå för fort. Spännande kommer det antagligen att vara oavsett hur du gör, och jag tror inte att det finns så mycket du kan göra för att påverka just den saken för det är ju så att säga meningen att det skall vara det.
Därför tror jag inte att det kommer att inverka så mycket på saken trots att du skulle försöka "hålla dig" från att runka eller titta på porr, eventuellt snarare åt andra hållet - att du då potentiellt skulle komma snabbare eftersom det kanske behövs mindre retning för att du skall komma. Men sex med en partner är ju på många sätt helt annorlunda än att ha sex med sig själv och kan fylla en helt annan funktion så de behöver inte påverka varandra. Det jag menar är alltså att allt beror på hur du som individ fungerar. Om du inte behöver så lång tid för återhämtning efter att du har kommit eller om du brukar komma snabbt då ni har sex så kan det snarare vara en fördel att du runkar tills ni träffas. huruvida du tittar på porr eller inte är också helt upp till dig själv. Jag tycker inte att din porrkonsumtion låter problematiskt hög så det är knappast någonting som inverkar i någon större utsträckning. Dock är jag en förespråkare av att ibland använda enbart de egna fantasierna som inspiration för att man inte alltid skall matas med andra människors fantasier av vad som är upphetsande.
Det du kan tänka på då ni skall ha sex, i all synnehet om du vill försöka försäkra dig om att även din partner skall bli tillfredsställd är att inte tänka på sex enbart som penetrativt vaginalt sex, utan att lägga lika stort fokus på allt annat. Få tjejer kommer enbart genom penetration, och efter killens utlösning så brukar sexet i regel vara över (i hetero-samlag i synnerhet) så det lämnar ganska lite utrymme för tjejen att njuta om huvudfokus är penetrativt sex. Sex behöver inte gå enligt ett visst mönster där man har sex i en fastspikad ordning, t.ex. först har smeksex, sedan oralsex och sedan penetrativt sex tills killen kommer. Lägg istället energin på att tillfredsställa henne och göra de saker hon njuter av och varva med att ha penetrativt sex. Och OM du skulle komma "för fort" så gör det inte heller någonting så länge det inte innebär att hon blir utan njutning - utan isåfall kan du fortsätta med de andra metoder som finns att tillfredsställa henne tills hon är nöjd. Det kan ju hända att du redan vet och har tänkt på allt detta, men väldigt ofta är det tyvärr så att människor fokuserar enbart eller för mycket på bara sig själva då de har sex - medan om fokus för alla skulle ligga på att den andra personen skall njuta så skulle alla ha bättre sex.
Du skriver att ert sexliv innan distansen var relativt bra, så du kan fundera på vad som gör att det var relativt bra och inte jättebra. Vad är det som fattas för dig eller för henne och vilka förändringar kan du göra för att förbättra ert sexliv. (Jag skriver "kan du göra" eftersom du ju enbart kan påverka dig själv och dina egna handlingar, det innebär alltså inte att jag utgår ifrån att det är du som borde göra förändringar). Beroende på hur er kommunikation kring sex fungerar så kan du kanske fråga henne redan nu vad hon önskar sig då ni ses, och hur du kan göra för att hon skall njuta. Sex är någonting man skapar tillsammans, så det räcker aldrig att endast den ena är "jättebra i sängen" för att sexet skall bli bra för båda.
Jag hoppas att ert återseende skall bli fantastiskt!
Kram,
Tessi