liten fråga
02.08.2014
hej. jag undrar när man ska vara orolig för penisstorleken. jag har nu 8 cm vid stånd och undrar varför den inte växer mer. när jag va 13 va ag för ung för hormonbehandlig och nu när jag är färdigutvecklad så är det för sent. jag har hela tiden fått höra att den ska växa men inget händer ju. alla andra har större än mig, vem jag än frågar så är alla mycke större. hur kommer det sig att killar i porrfilmer har så stora penisar. också dom som gör så kallad amatör porr är stora, minst 13-14cm). är dom förstorade på nåt sätt och hur??? har aldrig sett någon med min storlek på film iaf.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.08.2014
Hej.
Jag tror att frågor som rör penisstorleken är absolut mest privata och känsliga frågorna för män. Män tillskriver så otroligt stor betydelse till penisstorleken, betydelse som i de flesta fall är alldeles för stor eftersom de enda människorna som sist och slutligen påverkas av penisstorleken (om man nu inte är skådis i en porrfilm) är du och din partner, och i de flesta fall tar ens partner en precis som man är och då blir penisstorleken ganska oviktig. Dessutom, och det har du säkert hört förr, handlar det inte så mycket om storleken på penisen som om hur den används.
Nu vet jag ju inte om din pubertetsutveckling i övrigt är "klar" eller ännu på gång. Om du ännu växer på längden så kan det tänkas att även din penis ännu växer. Om din längtillväxt däremot har slutat, och du har fått könsbehåring o.s.v. så kan man anta att du nu har utvecklats klart. Man brukar inte påbörja hormonbehandlingar till 13-åringar om inte tillväxten är klart avvikande, vilket ofta är svårt att säga hos så unga personer. Om man i övrigt är normalt utvecklad i fråga om t.ex. längd och behåring så finns det inte heller någon anledning att påbörja hormonbehandling för att penisen inte är så stor som man själv skulle önska. Människor ser helt enkelt olika ut, vissa är större och andra är mindre.
Då det gäller porrfilmer är det viktigaste att du kommer ihåg att de inte motsvarar verkligheten. Männen i filmerna har stora penisar därför att idealet i filmerna är att män skall ha det. (precis som idealet för kvinnor är att ha långt hår, stora bröst, vara smala och ha rakade i underliv.) Det betyder bara att det är dessa människor som anställs för att göra filmerna, även amatörfilmerna, eftersom man tror att det är det människor vill se. Det betyder ju inte att män med mindre penis eller kvinnor med könshår inte skulle vara normala eller ha rätt till ett sexliv. Tänk på hur få av de människor du känner som sist och slutligen ser ut som skådespelarna i porrfilmerna, varför förväntar du då det av dig själv?
Det är inte roligt att uppleva att man är annorlunda än andra, speciellt inte om det innebär att man skulle vara sämre, och som jag tidigare skrev så är penisfrågan otroligt känslig. Om det nu är så att du inte ännu utvecklats klart så tycker jag att du skulle besöka en läkare och diskutera saken. Men om du däremot tror att din pubertetsutveckling är klar så tycker jag att du skall sluta sätta din energi på att jämföra dig med andra och istället försöka acceptera dig själv och njuta av din fungerande penis!
Hälsningar
Tessi