Liten snopp
01.11.2013
Hej jag är en kille på 16 år och min snopp är 2 cm ungefär utan stånd och med stånd är den ca 7 cm och den är jätte smal jag har inte kommit in i målbråttet ennu har jag någåt fel och kommer min snopp alldrig bli stor? robben

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.11.2013
Hej!
Hmm, det låter en smula oroväckande det där. Vi fick en liknande fråga för inte så länge sedan som en skolhälsovårdare besvarade, så jag ska berätta vad hon sa:
Snoppen brukar ju nog växa till sig under hela puberteten, men om du inte ser skymten av några andra pubertetstecken än (avslöjar inte hur gammal du är, men den borde nog ha kommit igång nu) så gå och få dig kollad. Kanske är det något med dina könshormoner (testosteron mm som behövs för pubertetsutvecklingen) som inte riktigt kickat i ännu? Det är inte helt ovanligt att killar är sena i utvecklingen, men det går också att boosta hormonerna i kroppen så att de liksom får en kickstart och sätter igång puberteten. Därför skulle det vara bra att du inte bara sitter och väntar, utan faktiskt får dig undersökt av en läkare, så att du då eventuellt kan få en hormon-kur utskriven åt dig. Gå fast via skolhälsovårdaren, hon vet nog vart du ska vända dig (och hon ser flera sen-i-puberteten-killar varje år, så du behöver absolut inte skämmas). Gå åtminstone till en läkare på HVC. Troligen får de nog fart på tillväxten åt dig!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott