Många frågor
24.12.2014
Hej. En av mina pungkulor är större än den andra och dem är väldigt ovala och inte runda. Ska jag vara orolig?
Ibland gör det även jätteont i pungen, troligtvis pungkulorna och är det verkligen normalt? Har haft det i några år nu.
När jag var liten så försfod jag inte så mycket, jag fick utlösning efter jag runkar men sköljde inte bort spermet så nu har det byggts ett rynkigt spermlager på ollonet, hur får jag bort det?
Ibland när jag runkat klart så går förhuden bak ännu längre bakom ollonet och det gör ont, är det normalt? Xebal

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.12.2014
Hej!
Enligt hälsovårdarnas svar på tidigare liknande frågor så tror jag inte att du behöver oroa dig över att dina pungkulor är olika, det finns ingen som är helt och fullt symmetrisk. Men om du har ont ska du nog boka in dig till skolhälsovårdaren/ungdomsmottagningen för en kontroll.
Vad gäller sperman som du menar att skulle ha blivit kvar från du var liten så undrar jag: "har du inte tvättat dig alls på flera år?" Kanske du förväxlar det med smegma, som är ett naturligt smörjmedel som bildas under förhuden för att smörja och skydda? Läs mer om hur snoppen funkar på våra infosidor om Killens underliv.
Kan nog vara bra att kolla upp ifall du kanske har trång förhud eller något liknande, boka in dig till en hälsovårdare så du får allt på klart.
Må gott!
Kram från ungdomsinformatören Sanna