Någon fara?
26.07.2015
Hej har en fråga är så när ja har stånd o jag runkar så kan förhuden fastna bakom ollonet så man får typ försöka o dra till baka den är de nåt farlig eller är min förhuden för liten? O sen har ja typ en böld uppanför penisen där håret är har varit där ganska länge nu o trycker man på den så kommer du ut lite ibland farligt? O va gör dem på en undersökning om man vill testa sig för typ allt? Och ja har en till fråga är så att ja har en vitt prick vid nere kant på ollonet typ som en liten vit böld är de nåt ja behöver bry mig om? Och ja har hatt oskyddat sex o allt möjligt sånt

Ungdomsinformatören Jenny svarar
28.07.2015
Hej,
och tack för din fråga!
Vår hälsovårdare-sexualrådgivare Tessi har svarat på en liknande fråga tidigare, den kan du läsa här. Hon säger att det är mycket vanligt att killar har trång förhud, men om det gör ont kan det vara bra att besöka läkare som kan avgöra om det behövs göra något åt saken.
Eftersom du har haft oskyddat sex kunde det nog nu vara bra att du testar dig för könssjukdomar. Om bölden inte har något med en könssjukdom att göra, så är åtminstone den möjligheten utesluten. Du kan kontakta din Ungdomsmottagning för att få läkartid. Det är inget pinsamt med det utan endast bra att man tar hand om sig själv -så kom ihåg det.
Bölden du nämner kan vara vad som helst t.ex. en inflammerad talgkörtel, men för att vara säker, så kan de på ungdomsmottagningen kolla upp alla dessa saker på en gång. Där finns en läkare som jobbar med sånt här dagligen, så det är nog bara att kontakta stället. Eftersom ni där i Sverige har ett lite annorlunda hälsovårdssystem än vi här i Finland, så kunde du ta en titt på er motsvarande sida där i Sverige för att få veta mera, klicka här.
Du får gärna följa med Decibel i fortsättningen också och även ställa frågor till oss, men på grund av att denna sajt i första hand betjänar ungdomar här i Österbotten, kan andras svar dröja lite längre än fem dagar.
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny