När börjar min penis och pung växa?
12.07.2023
Hej jag är 13 år och jag har fått hår på benen, under armarna och på snoppen och pungen och kan få utlösning MEN min pung har bara vuxit lite och min penis typ inte alls och då undrar jag när kommer min penis att börja växa?
/ kille 13 år

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.07.2023
Hej,
På basen av det du skriver så låter det som att din pubertet har satt igång, så det enda du kan göra nu är att vänta och försöka ha tålamod. Din kropp jobbar för fullt hela tiden men man kan inte själv styra i vilken ordning olika kroppsdelar utvecklas, och det är helt omöjligt att på förhand veta när en viss del av utvecklingen börjar och hur länge det skall ta. Därför kan jag inte ge dig något svar på när din penis kommer att börja växa, utan bara konstatera att det är helt normalt med tanke på din ålder att du inte ännu har en penis som är lika stor som en vuxen persons.
Försök att äta, sova och röra på dig lagom mycket, och undvik att utsätta din kropp för sådant som påverkar din utveckling negativt (t.ex. tobak, alkohol, snus och droger) så har din kropp de bästa förutsättningarna att utvecklas.
Kram,
Tessi