ollonsträng
31.08.2014
Min ollonsträng e för kort för när jag runkar så kan jag inte få ner förhuden över ollonet mwn det går nog nä kuken är slak! Och förut trodde ja förhuden var trång men när jag tittar så är ollonsträngen spänd när jag har stånd och förhuden så långt nere som ja kan! Så den måate ju vara för kort.
Sen kan dom göra det vid skolan att ta ett snitt i strängen eller måste jag gå till hvc? Och måste föräldrarna vara inblandade eller kan jag gå själv? Skulle gärna undvika en konversation med föräldrarna! Och kostar det nått? hsjs

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.09.2014
Hej.
Det låter som att du har full koll på vad som är problemet. Det är ganska vanligt att ollonsträngen är spänd, och det är inte heller alls ovanligt att strängen spricker eller helt går av under samlag, det kan isåfall göra ont och blöda- men det är inte farligt och läker av sig själv.
Men du skriver att du vid stånd inte kan dra förhuden helt tillbaka p.g.a. ollonsträngen, och då tycker jag att du skulle göra bäst i att besöka en läkare som kan avgöra om strängen borde opereras eller inte. Det är isåfall ett litet ingrepp, och bara man håller penisen ren och torr så läker det snabbt och du kommer inte att ha några problem med att få stånd eller genomföra ett samlag i framtiden.
Jag förstår att det kan kännas genant att boka tid till en läkare för en sådan sak, men du kan vara säker på att läkaren har hört om problemet förr och inte kommer att tycka att det är det minsta konstigt. Jag föreslår att du antingen skulle gå till din skolhälsovårdare, som kan hjälpa dig boka en läkartid, eller att du ringer direkt till HVC och bokar tiden. Besöket borde vara kostnadsfritt eftersom du är under 18 och dina föräldrar behöver inte veta om det.
Lycka till!
Tessi