Orgasm
14.08.2015
Hej
Jag är 13 när jag onanerar så får jag bara utlösning jag får aldrig riktigt en orgasm, är det ovanligt, och finns det nått sätt att lättare få en riktig orgasm, vill jätte gjärna få en:)
Och kan man använda oparfymerad hud olja som glid medel när man onanerar?, isåfall gör det något om det kommer på ollonet?, är det åldersgräns på att köpa riktigt glidmedel? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.08.2015
Hej,
Som du har märkt så är inte utlösning och orgasm samma sak, och de behöver inte nödvändigtvis ske samtidigt även om de ofta gör det. Du skriver att du bara får utlösning, men aldrig orgasm. Har du någon gång fått orgasm? Alla gånger är ju inte orgasmen lika intensiv, och det finns säkert individuella skillnader här också. Vissa har kraftiga orgasmer varje gång medan orgasmerna för andra är lite svagare.
Jag tycker att du skall fortsätta onanera. Försök att vara avslappnad och att göra själva stunden då du onanerar så skön som möjligt. Försök med andra ord att koncentrera dig på själva onanin, inte på orgasmen, om det är möjligt. Så blir förhoppningsvis orgasmerna starkare med tiden. Om situationen fortfarande är densamma om några år så kunde du kanske tala med en läkare om saken, men jag tror att om du besökte en läkare nu så skulle de antagligen be dig vänta och se, eftersom det ännu kan bero på att din kropp inte helt har "vaknat".
Oparfymerad hudolja låter bra, du kan också använda vanlig matolja, typ olivolja. Och det fgör ingenting om det kommer på ollonet för det är helt hudvänligt. (men kan bli fläckar på kläderna så var lite försiktig med dem) Och det är ingen åldersgräns på att köpa glidmedel så du kan nog köpa det om du vill, men om du inte vill att nån skall "misstänka" någonting så funkar det lika bra med olivolja.
Ha det bra!
Hälsningar
Tessi